Podle analytika společnosti Citfin Jiřího Šimka nakupují automobily především firmy, které začaly obnovovat vozový park, loni to téměř nedělaly. "Také spotřebitelé začínají více utrácet, i když ti jsou zatím limitováni vysokou nezaměstnaností a malým nárůstem mezd," uvedl Šimek.

Výrazně se zvýšily tržby za prodej obuvi a textilu. "Podle sdělení některých prodejců začali spotřebitelé letos o něco dříve nakupovat zimní oblečení včetně toho sportovního," sdělil ČSÚ.

Podle Šimka lze očekávat, že lidé s oživením začnou více nakupovat v malých prodejnách, v krizi dávali přednost levnějším hypermarketům.

„Růsty prodejů hlásí také internetoví prodejci, kterým se daří přesvědčovat stále více Čechů k nákupům on-line. I když je u nich stále hlavním argumentem cena, na což zákazníci v ekonomicky nejistých časech slyší, očekáváme, že tento prodejní kanál bude zvyšovat svůj podíl na trhu i v následujících letech,“ říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit, s tím, že pro komunikaci se svými zákazníky ho stále více využívají i kamenné obchody.

Michal Brožka z Raiffeisenbank upozornil i na to, že lidé začali vydávat více peněz za rekreaci a kulturu, o 7,7 procenta více než loni.

Dopravci nakupují v zahraničí

Méně se prodávaly pohonné hmoty. S oživením by jejich prodej měl jít nahoru, protože ale ČR zavedla vyšší spotřební daně, začali velcí dopravci pohonné hmoty nakupovat v zahraničí.