"Dosud schválený objem peněz do dopravní infrastruktury pro příští rok bude mít za následek, že za ně postavíme méně komunikací než v letošním roce. Bude na ně totiž zhruba o 10 miliard korun méně než v letos," řekl Právu poslanec Karel Sehoř (ODS), který je předsedou dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Na příští rok chybí asi půl miliardy Kč

Na otázku Práva, jaký dopad bude mít nižší objem peněz na výstavbu komunikací v Moravskoslezském kraji, Sehoř odpověděl: "Dálnice  D47 se to nedotkne, protože ta má výjimečné financování státními dluhopisy. Dotkne se to komunikace R48 v úseku Tošanovice-Žukov."

Zatím je pro příští rok na tento úsek k dispozici pouze přes 100 mil. korun, aby se však stavba skutečně rozjela, je potřebných téměř 500 miliónů. Celkové náklady dosáhnou téměř dvě miliardy korun.

Brusel má podmínky

"Již delší dobu je jasné, že úsek Tošanovice-Žukov nebude financován z evropského fondu ISPA, z jehož peněz se staví obchvat Dobré a prostředky z fondu ISPA půjdou také na úsek Dobrá-Tošanovice. Potřebujeme, aby stavba na úsek Tošanovice-Žukov dostala 400 až 500 miliónů korun.

Ředitelství silnic a dálnic má rozpracovanou žádost o poskytnutí prostředků z kohezního fondu EU. Představitelé Evropské komise říkají, že o této žádosti je možné jednat, ale s podmínkou, že česká strana prohlásí stavbu silnice R48 za prioritu. Pokud se to nestane, udělá si Česká republika mezinárodní ostudu.

Na polské straně bude komunikace do Těšína v roce 2006 hotova, a my ještě dnes nevíme, z jakých peněz budeme třetí úsek stavět," rozhořčoval se starosta Horních Tošanovic Petr Martiňák (nez.). Hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský (ODS) považuje zmíněnou podmínku Evropské komise za nepochopitelnou.

Podle hejtmana je R48 důležitá tak jako D47

"Nedořešené financování stavby R48 jsme navrhli jako problémový bod na program nedávného zasedání vlády v Ostravě. Ministr Milan Šimonovský (KDU-ČSL) reagoval, že to problém je a že je třeba jej co nejrychleji dořešit. Na vládě i v příslušné komisi jednoznačně zaznělo, že se musí učinit takové kroky, aby se financování podařilo zajistit tak, aby termín dokončení stavby této komunikace v roce 2006 byl dodržen," řekl na dotaz Práva Tošenovský.

Jak dále uvedl, hovořil se zástupci Evropské investiční banky, která je připravena podílet se na financování výstavby komunikací, mj. také R48. Sehoř však Právu řekl, že usnesení vlády předpokládá větší finanční potřebu na výstavbu komunikací, než je pak vláda ochotna vybilancovat.

Podle Tošenovského je komunikace R48 stejně významnou stavbou jako dálnice D47. "To, že jsou na stejné prioritní úrovni, je bez diskusí. Nechápu, jak Brusel může rozhodovat, která stavba je prioritní, tomu já absolutně nerozumím. Obě tyto silnice jsou nesmírně důležité, a to nejen z hlediska komunikačního, ale i bezpečnostního, ekologického a dalších," prohlásil.

"Pokud se v dohledné době nepodaří dořešit financování třetího úseku komunikace R48, budeme se znovu snažit vyvolat jednání na úrovni ministerstva dopravy, případně i na úrovni vlády. Protože to začíná být skandál mezinárodního rozsahu," řekl Martiňák.

Rychlostní čtyřproudová komunikace R48 nahradí nynější kapacitně přetíženou silnici I/48. Snímek je z Dolních Tošanovic, kde mají lidé problém kvůli nepřetržitému proudu vozidel přejít na druhou stranu.
Foto PRÁVO - Anna Bortlíčková