Zatímco v roce 2000 samoobslužné drogerie při nákupu drogistického zboží a kosmetiky preferovalo 24 procent českých domácností a v roce 2008 jich bylo již 39 procent, tak letos se karta obrátila a preference drogerií poprvé klesly na 37 procent. Oslabily také supermarkety, u kterých se preference ve srovnání s rokem 2008 snížily o dva procentní body na pět procent.

Naopak obliba hypermarketů se od roku 2008 zvýšila z 32 procent na letošních 34 procent. Preference diskontních prodejen vzrostly dokonce o čtyři procentní body na deset procent a malých samoobsluh o jeden procentní bod na osm procent.

"Na drogistické zboží se stále více zaměřují zejména obchody Kaufland a Billa, což není příjemná záležitost," sdělil jednatel drogistického řetězce dm drogerie markt Gerhard Fischer.

Něco z hypermarketů, něco z drogerií

V hypermarketech Češi nakupují například dětské papírové plenky, úklidové prostředky, čisticí prostředky na nádobí nebo prací prostředky. Specializované samoobslužné drogerie jsou zase oblíbené pro nákup například kosmetiky, ústní hygieny, sprchových gelů a mýdel, parfémů a deodorantů. Podle průzkumu lidé utrácejí za drogistické zboží a kosmetiku více peněz v hypermarketech než v drogeriích.

Mezi největší drogistické řetězce v Česku patří společnosti Teta, dm drogerie markt, Rossmann a Schlecker, které nyní na tuzemském trhu provozují dohromady 1166 drogerií. Celkový obrat čtveřice největších prodejců drogistického zboží se loni zvýšil meziročně o 1,5 miliardy korun na 15,2 miliardy korun.

Obrat největších drogistických řetězců v roce 2009 (v miliardách korun)
 Teta 5,6
 dm drogerie markt
 4,9
 Rossmann 2,6 
 Schlecker 2,1
 celkem 15,2
 Zdroj: Incoma GfK