„Pokles spotřeby chleba v Česku a s ním související příklon preferencí spotřebitelů k pečivu má několik příčin,“ uvedl pro Novinky Jaroslav Pomp, manažer pro vztahy s veřejností ze společnosti United Bakeries. V minulosti byla podle Pompa spotřeba chleba vyšší, protože neexistovalo tak široké portfolio běžného a jemného pečiva jako dnes. Na trhu jsou desítky zajímavých druhů pečiva, v posledních letech se prosazují i nové snídaňové trendy, například stále roste kategorie cereálií.

„Druhá příčina poklesu spotřeby chleba souvisí s ekonomičtějším chováním spotřebitelů: už s chlebem neplýtvají, kupují si menší balení, která také dříve na trhu nebyla,“ připomíná Pomp. Navzdory inovacím v sortimentu a trendům však podle něj nejprodávanější pekárenské výrobky na trhu zůstávají stejné jako dříve – tradiční chléb Šumava a klasický „obyčejný“ rohlík.

V obdobném duchu se vyjádřil pro Novinky i Lukáš Hora, mluvčí skupiny Ahold. Pokles prodeje klasického chleba způsobuje podle něj široké portfolio nabízených pekařských výrobků. Jde například o výrobky z listového a plundrového těsta, croissanty, muffiny, donaty apod. Vedle toho mají zákazníci na výběr z široké nabídky speciálních chlebů.

Chleba je levný, přesto je rohlík oblíbenější

„Naproti tomu obliba rohlíku zůstává stále velmi vysoká a neklesá. Rohlík je tradiční český výrobek, který lze konzumovat jak se sladkou, tak se slanou přílohou,“ dodává Hora s tím, že z dlouhodobého hlediska se navíc jedná o levný a dostupný výrobek pro všechny zákazníky.

Podle Jaromíra Dřízala, předsedy Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů České republiky, si pekaři dlouhodobě stěžují, že je ničí nízké ceny, které jim za jejich výrobky platí obchodní řetězce. "V Německu a v Rakousku je chléb v pekařství k dostání za dvě eura (skoro 50 korun) a speciální chleby jsou ještě dražší," připomíná Dřízal. Podle posledních údajů se kilogram konzumního chleba v Česku prodával v říjnu v průměru za 17,79 koruny.