"Dozorčí rada už návrh projednala a vrátila k dopracování. Znovu se jím rada bude zabývat až v lednu," sdělil v pondělí Právu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Připomínky dozorčí rada měla zejména ke strategii ČD, na níž musí management ještě zapracovat.

Nic se už ale zřejmě nezmění na tom, že České dráhy v příštím roce rekordně zeštíhlí. Ještě v prosinci 1999 zaměstnávaly 87 651 lidí, nyní je to "jen" 78 600. Přesto se má v roce 2004 počet pracovníků ČD snížit o dalších 5650. Generální ředitel ČD Petr Kousal to zdůvodňuje nutností snižovat náklady, včetně mzdových. I proto byly k letošnímu 1. září sloučeny divize dopravní cesty a obchodu a provozu. To umožnilo na generálním ředitelství snížit stav o sto pracovníků a úsporu zhruba sto miliónů korun.

Cestujících začalo konečně přibývat

Pozitivní naopak je, že se Českým drahám podařilo zastavit úbytek cestujících. Loni jich ubylo třináct miliónů, a letos do konce března meziročně dalších šest miliónů. Pak ale nastal kýžený obrat. Za celý letošní rok tak dráhy přepraví 180 miliónů pasažérů, o pět miliónů více než v roce 2002. Přesto stále zaostávají za rokem 2001, kdy vlaky cestovalo 188 miliónů lidí.

Denně bude v průměru jezdit 6492 vlaků proti letošním 6700. V regionální dopravě se zruší 0,4 procenta spojů, zejména ty noční, jež byly málo využívány. Naopak v dálkové dopravě jich 1,5 procenta proti letošku přibude.

S rychlostí na štíru

Vylepšit kulturu cestování má napomoci postupná modernizace vozového parku. Dráhy budou mít k dispozici už patnáct nových pantografů z vítkovické ČKD Vagonka, takže na trati mezi Kolínem a Prahou budou nasazovány jen tyto moderní soupravy.

Od 13. června 2004 mají mezi Prahou, Vídní a Berlínem začít jezdit rychlovlaky, které pro České dráhy vyrábí italský Alstom Ferroviaria. ČD si jich objednaly sedm za celkem 4,5 miliardy korun. V současné době však vázne jejich homologace u Drážního úřadu, protože Alstom Ferroviaria nedodal včas potřebnou dokumentaci.