Hlavní obsah

Bárta chce mýtné pro všechny. Aby bylo na dálnice

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Stát nemá peníze na nové dálnice, a pomoci si proto chce uplatněním modelu PPP, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Podle ministra dopravy Víta Bárty (Věci veřejné) se v Česku použije francouzský model, kdy investoři dálnici postaví a vynaložené finance pak získají zpět výběrem mýtného.

Foto: Petr Horník, Právo

Ministr dopravy Vít Bárta (VV)

Článek

Stát bude financovat jenom přípravné práce a výkup pozemků. Vše ostatní ve skutečnosti zaplatí řidiči. Mýtné se přitom má rozšířit i na osobní auta.

„V dokumentu, který už prošel vládou, předpokládáme, že celkem soukromé firmy na realizaci projektů PPP do roku 2020 vynaloží 131 miliard korun. Je to smělý a zásadní projekt, jenž nemá obdoby,“ zdůraznil Bárta na středečním semináři, který k problémům financování dopravní infrastruktury uspořádal ve Sněmovně její hospodářský výbor.

Konkrétně se model PPP uplatní pro rozšíření dálnice D 1 mezi Mirošovicemi a Brnem, severní část pražského okruhu, úsek dálnice D 3 z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic a silnici R 35 z Mohelnice do Opatovic nad Labem.

Soukromý investor, který vzejde z výběrového řízení, bude komunikaci po jejím dokončení dvacet až třicet let provozovat a zajišťovat i opravy a údržbu, než si z mýtného splatí všechny náklady a vygeneruje přiměřený zisk.

Slamečka: Záměr má i značná rizika

„Z Evropské unie peníze brzy nebudou, z národních zdrojů také ne. PPP projekty jsou proto jediným východiskem, které máme,“ prohlásil Bárta.

Jak ovšem na semináři upozornil exministr dopravy a nynější šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slamečka, uplatnění francouzského modelu PPP má i značná rizika.

„V Evropě je takových projektů jen minimum. PPP bylo využito například při stavbě 30kilometrového úseku dálnice Budapešť–Vídeň a kvůli vysokému mýtnému, které tam investor vybíral, dálnice zkrachovala. Téměř nikdo po ní nejezdil. Maďarský stát nakonec musel dálnici od investora vykoupit a mýtné zrušit,“ připomněl Slamečka. Podle něj by ani v ČR nemohly být při využití francouzského modelu standardní dálniční poplatky, ale podstatně vyšší.

Přípravné práce potrvají ještě roky

Na dotaz Práva, kdy se na zmíněné projekty PPP dají očekávat první výběrová řízení, Slamečka odpověděl: „U všech čtyř projektů potrvá ještě několik let, než budou dokončeny přípravné práce. Z tohoto hlediska je na tom nejlépe rozšíření dálnice D 1 mezi Brnem a Mirošovicemi na tři jízdní pruhy v obou směrech. Ale i tam se ještě musí dořešit výkup pozemků. Mluvit proto teď o jakýchkoli termínech by bylo nezodpovědné.“

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám