Hlavní obsah

Po části Pražském okruhu projede denně 10 000 kamiónů

– Praha
Právo, Jiří Novotný

Zprovoznění 23kilometrové jihozápadní části Pražského okruhu, k němuž došlo 20. září, ulehčilo pražské Jižní spojce a Barrandovskému mostu denně v průměru od 10 000 kamiónů. Ty nyní musejí jezdit po okruhu a platit tam mýtné.

Článek

Na otázku Práva, kolik se na Pražském okruhu od nákladních vozidel od 21. září na mýtném celkem vybralo, odpověděl ve středu mluvčí systému Myto.cz David Šimoník: „Do 30. září to bylo 7,8 miliónu korun, což znamená, že v pracovní dny se v tomto úseku vybírá kolem jednoho miliónu korun.“

V celém Česku se mýto platí na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních komunikací a vybraných silnic první třídy. Za letošní první tři čtvrtletí to vyneslo 4,8 miliardy Kč. A právě září bylo díky otevření nové části Pražského okruhu s 594 milióny Kč rekordním měsícem v celé historii českého mýtného.

V České republice se používá mikrovlnný mýtný systém, který vybudovala a provozuje společnost Kapsch. Ta na nově otevřených 23 kilometrech Pražského okruhu postavila osm mýtných bran.

Podle dodatku ke smlouvě o mýtném, který s touto společností uzavřelo Ředitelství silnic a dálnic ČR, bude Kapsch za provozování mýtných bran na okruhu inkasovat každoročně 18 miliónů korun. „Státu se to ale určitě vyplatí, vždyť těch 18 miliónů se z výnosů mýtného splatí za necelé tři týdny,“ řekl Právu generální ředitel Kapsche Karel Feix.

Viněty se odsunout nejméně o pět let

V hospodářském výboru Poslanecké sněmovny ve středu Feix prezentoval přínosy elektronického mýtného pro naši republiku i výhody, které by přineslo zavedení elektronických vinět místo dosavadních papírových známek. Ve Sněmovně ale i nadále panuje shoda, že termín zavedení elektronických vinět se musí odsunout z 1. ledna 2011 nejméně o pět let.

Příznivěji se někteří poslanci stavějí k možnosti zpoplatnit mýtným i osobní auta. Na dotaz Práva, jak rychle by to šlo zavést, odpověděl Feix: „Technicky bychom to zvládli za půl roku. Kdy a zda vůbec to ale v ČR bude, záleží na politickém rozhodnutí vlády a parlamentu.“

Rozšíření mýtného i na osobní auta podporují někteří politici ODS a TOP 09. Jiní se ale obávají, že by to běžné motoristy příliš finančně zatížilo. Vždyť zatímco za roční dálniční známku se teď platí 1200 korun, mýtné pro osobní auta by mělo být až 70 haléřů za kilometr. Běžný motorista přitom po zpoplatněných komunikacích ujede kolem 4000 kilometrů ročně a na mýtné by tak musel vynaložit až 2800 korun.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám