Z pohledu kupujících rozhoduje mimo jiné hlavně psychologická hranice ceny, u beletrie to je 200 korun za knihu, u bestsellerů a velkých výpravných titulů až 500 korun.

„Neznamená to, že pokud je kniha kvalitní jak autorem, tak zpracováním i vazbou, neutratí za ni čtenář třeba i více než 500 korun. Jde v podstatě o tu rozhodovací hranici, kdy si zákazník řekne, že toto je přijatelná cena, a pokud je cena vyšší, zdá se mu již kniha drahá. Záleží i na žánru a na tom, pro koho je kniha určena. Například dětských knih se nejvíce prodá v cenové hladině 150 až 199 korun,“ uvedl ředitel nakladatelství Fragment Pavel Nýč.

Vázané knihy jsou u čtenářů oblíbené

Milovníci knih jsou ochotni při nákupu svých oblíbených knih utratit i větší sumy. To, že se v dnešní době prodávají stále dražší knihy, souvisí i se zvyšováním životní úrovně v Česku. Mnoho nakladatelství tak dává na výběr v ceně, která je u kvalitních vázaných knih vyšší. Podle zkušeností nakladatelství ale lidé stále raději sáhnou po vázané knize a trochu si tak připlatí.

„Za beletrii pro dospělé zaplatí zákazníci v průměru tři sta korun. Psychologickou hranici pak tyto knihy mají 199, 249 a 299 podle rozsahu, vazby a významu autora. Záleží to samozřejmě na žánru, na autorovi, na typu a věku čtenáře a mnohém dalším. Obecně lze říct, že nominální hodnota každé bankovky tvoří nějakou psychologickou hranici, a to u knih od 50 korun až po tisíc korun,“ dodal Nýč.

Encyklopedie se pohybují v jiných relacích

Jinak jsou na tom s psychologickou cenovou hranicí encyklopedie, různá obsáhlá historická díla či díla o umění – mají ji daleko vyšší. U luxusních encyklopedií a odborných výtisků se hranice ceny pohybuje až u 1500 korun, knihy se sběratelským nádechem pak mohou stát i okolo čtyř tisíc korun, cílová skupina kupujících je však velmi úzká.

Evergreenem v prodeji jsou pak stále oblíbené kuchařky, které se vzhledem k vysoké poptávce stále více zdokonalují. Hranice pro koupi u takovýchto oblíbených zajímavých titulů se pohybuje podle nakladatelství Fragment okolo 300 korun za knihu. Záleží však na popularitě autora a reklamě, kterou publikace má. I tak podle Nýče stále platí, že čím lepší zpracování, tím je zákazník ochoten zaplatit více.