Test si všímal na internetových stránkách daných bank čtyř stěžejních dokumentů, z nichž klienti čerpají důležité informace ovlivňující jejich rozhodování. Cesta ke každému z nich byla hodnocena podle počtu nutných úkonů (tj. kliků myší), jež ke zvolenému cíli vedou z domovské stránky banky.

Některé z bank nabízejí na stránkách koncept rolovacích lišt, což návštěvníkům webu usnadňuje hledání a šetří čas. Proto se úkony na rolovacích lištách nestavěly na roveň „klikům“. Test se zaměřil na čtyři důležité dokumenty – sazebník, všeobecné obchodní podmínky, kodex mobility a výroční zprávy.

Nejsnadnější je najít sazebník

Najít sazebník bankovních poplatků je na stránkách bank relativně snadné, souhrnně dá u zmiňovaných bank nejmenší práci.

Druhým nejdostupnějším dokumentem jsou všeobecné obchodní podmínky, následuje kodex mobility u bank a výroční zprávy.

Kodex mobility

Kodex mobility je důležitý dokument, který klienta informuje o krocích potřebných ke změně banky. Lze říci, že čím přehledněji má banka na své stránce kodex umístěn, tím více jedná proti svému zájmu – nabízí klientům jednoduchý návod, jak od ní odejít.

V tomto ohledu dosahuje nejlepších výsledků Poštovní spořitelna (dva kliky), operaci navíc na rolovací liště je nutné udělat na webu Československé obchodní banky. Naproti tomu nejvíce – čtyři kliknutí myší - dělí od kodexu mobility návštěvníka stránek Citibank.

Výroční zprávy

Při pátrání po výročních zprávách je nejsnadnější cesta na webu Komerční banky (dva kliky), dva kliky a několik tahů na rolovací liště navíc zabere hledání na webu ČSOB.

U zbylých bank dokument s výsledky hospodaření a majetkovými poměry dostane klient na tři kliky. V této kategorii soutěže se nejhůře umístila LBBW (pět kliků).

Celkové výsledky

Nejlépe dopadla ČSOB, u které se projevila přívětivost rolovací lišty na vrcholu stránky. Na druhém až třetím místě se se shodným výsledkem umístily Komerční banka a Raiffeisenbank. Nejméně přehledný internet má dle nadefinovaných pravidel hodnocení Citibank – zde klient potřebuje více než dvakrát více úkonů než u první ČSOB.

„Obecně je třeba konstatovat, že se internetové stránky bank za poslední roky uživatelsky zpřehlednily, což je nejvíce patrné při hledání sazebníku,“ říká k průzkumu Patrik Nacher, provozovatel serveru Bankovnipoplatky.com.

Celkové výsledky testu
Banka
Sazebník FO
Všeobecné obchodní podmínky
Kodex mobility
Výroční zprávy
Body
ČSOB
1*1*2*2*6
Komerční banka
2
2
3
2
9
Raiffeisenbank
2
1
3*3*9
Česká spořitelna
1*3
3
3
10
UniCredit Bank
2
2
3
3
10
Poštovní spořitelna
2
3
2
3
10
GE Money Bank
2
3
3
3
11
Volksbank CZ
3
3
3
3
12
LBBW Bank CZ
2
2
3
5
12
Citibank
3
4
4
3
14
* přes roll menu na základní (vedlejší) liště – není počítáno jako klik
     
Zdroj: Bankovnipoplatky.com