Článek
Test si všímal na internetových stránkách daných bank čtyř stěžejních dokumentů, z nichž klienti čerpají důležité informace ovlivňující jejich rozhodování. Cesta ke každému z nich byla hodnocena podle počtu nutných úkonů (tj. kliků myší), jež ke zvolenému cíli vedou z domovské stránky banky.
Některé z bank nabízejí na stránkách koncept rolovacích lišt, což návštěvníkům webu usnadňuje hledání a šetří čas. Proto se úkony na rolovacích lištách nestavěly na roveň „klikům“. Test se zaměřil na čtyři důležité dokumenty – sazebník, všeobecné obchodní podmínky, kodex mobility a výroční zprávy.
Nejsnadnější je najít sazebník
Najít sazebník bankovních poplatků je na stránkách bank relativně snadné, souhrnně dá u zmiňovaných bank nejmenší práci.
Druhým nejdostupnějším dokumentem jsou všeobecné obchodní podmínky, následuje kodex mobility u bank a výroční zprávy.
Kodex mobility
Kodex mobility je důležitý dokument, který klienta informuje o krocích potřebných ke změně banky. Lze říci, že čím přehledněji má banka na své stránce kodex umístěn, tím více jedná proti svému zájmu – nabízí klientům jednoduchý návod, jak od ní odejít.
V tomto ohledu dosahuje nejlepších výsledků Poštovní spořitelna (dva kliky), operaci navíc na rolovací liště je nutné udělat na webu Československé obchodní banky. Naproti tomu nejvíce – čtyři kliknutí myší - dělí od kodexu mobility návštěvníka stránek Citibank.
Výroční zprávy
Při pátrání po výročních zprávách je nejsnadnější cesta na webu Komerční banky (dva kliky), dva kliky a několik tahů na rolovací liště navíc zabere hledání na webu ČSOB.
U zbylých bank dokument s výsledky hospodaření a majetkovými poměry dostane klient na tři kliky. V této kategorii soutěže se nejhůře umístila LBBW (pět kliků).
Celkové výsledky
Nejlépe dopadla ČSOB, u které se projevila přívětivost rolovací lišty na vrcholu stránky. Na druhém až třetím místě se se shodným výsledkem umístily Komerční banka a Raiffeisenbank. Nejméně přehledný internet má dle nadefinovaných pravidel hodnocení Citibank – zde klient potřebuje více než dvakrát více úkonů než u první ČSOB.
„Obecně je třeba konstatovat, že se internetové stránky bank za poslední roky uživatelsky zpřehlednily, což je nejvíce patrné při hledání sazebníku,“ říká k průzkumu Patrik Nacher, provozovatel serveru Bankovnipoplatky.com.
Celkové výsledky testu | |||||
---|---|---|---|---|---|
Banka | Sazebník FO | Všeobecné obchodní podmínky | Kodex mobility | Výroční zprávy | Body |
ČSOB | 1* | 1* | 2* | 2* | 6 |
Komerční banka | 2 | 2 | 3 | 2 | 9 |
Raiffeisenbank | 2 | 1 | 3* | 3* | 9 |
Česká spořitelna | 1* | 3 | 3 | 3 | 10 |
UniCredit Bank | 2 | 2 | 3 | 3 | 10 |
Poštovní spořitelna | 2 | 3 | 2 | 3 | 10 |
GE Money Bank | 2 | 3 | 3 | 3 | 11 |
Volksbank CZ | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
LBBW Bank CZ | 2 | 2 | 3 | 5 | 12 |
Citibank | 3 | 4 | 4 | 3 | 14 |
* přes roll menu na základní (vedlejší) liště – není počítáno jako klik | |||||
Zdroj: Bankovnipoplatky.com |