Odbyt nových aut se za osm měsíců letošního roku zvýšil o 6,6 procenta na 112 502 vozů. V samotném srpnu ale trh o téměř procento poklesl. Statistika prodeje se přitom počítá podle počtu nově evidovaných vozů v centrálním registru vozidel, tedy aut, která získají registrační značku.

Důvodem cenových skoků je podle ředitele pro obchod a servisní služby společnosti Hyundai Vladimíra Vošického zpravidla "zoufalství těch výrobců, kteří prodejní statistiky masírují nesmyslnými počty vozů".

"Tyto vozy byly prodány tím, že byly přihlášeny na registrační značky bez konečného zákazníka a stále neprodané stojí na skladech, nebo které byly registrovány na jeden den, posléze opět odregistrovány a následně vyvezeny," uvedl Vošický. Podobná praxe se podle něj letos vymkla z rukou i těm nejostřílenějším matadorům těchto virtuálních prodejů.

Na cenu má vliv více aspektů

Podle mluvčí zastoupení Citroënu Martiny Bedrnové ceny diktuje trh s novými vozy, na němž je stále těžší uspět. "Pokud se podíváme například na akční ceny u Citroënu, tedy reálné ceny, za které zákazníci naše vozy kupují, ty se od ledna 2010 snížily o pět až 15 procent dle jednotlivých modelů," dodala.

Na vývoj ceny má vliv i stáří modelů a příchod novinek konkurence. U modelu, který je na konci své životnosti a bude brzy nahrazen novým nástupcem, jako je například Citroën C4, byl propad ceny nejvyšší, tedy na úrovni 15 procent. Naopak na stejné úrovni si cenu udržel úspěšný Citroën Berlingo.

Nejlevnějším vozem na trhu je stále Dacia Logan, kterou prodejci při využití leasingu nabízí za 129 900 korun, tedy za stejnou cenu, jako na začátku roku. Na stejné ceně začíná i Renault Thalia, další model Renaultu Clio se prodává od 154 900 korun. Fiat Panda začíná na 159 900 korun a Hyunadi i10 o 5000 korun výš.