Zatímco propagaci tuzemských potravin označilo 38 procent za dobrou, podle 62 procent se pro to, aby se o nich vědělo, dělá příliš málo. Šedesát procent respondentů uvedlo, že ten, kdo chce v obchodech české potraviny kupovat, má v obchodech dostatečný výběr.

Průzkumu se účastnilo více než tisíc lidí.

Ministerstvo zemědělství ve spolupráci s Agrární a Potravinářskou komorou a kraji na podporu tuzemských výrobků nedávno například vytvořilo nové označení Regionální potravina. Již od roku 2003 je udělována českým potravinářským a zemědělským výrobkům národní značka kvality Klasa.

Trendem posledních měsíců jsou také takzvaná farmářská tržiště s čerstvými produkty zemědělců a malých potravinářských firem. Oblibu si získaly také automaty na čerstvé mléko. Roste též zájem zákazníků nakupovat produkty přímo ze dvora hospodářství.

Domácí potraviny – větší čerstvost i vliv na zaměstnanost

Odborníci se shodují, že mezi hlavní důvody pro preferenci tuzemských potravin patří jejich větší čerstvost oproti z daleka dováženým produktům. Například ovoce nebo zelenina se kvůli následné přepravě sklízejí v nezralém stavu a chemicky se ošetřují. Z chuťového i zdravotního hlediska proto za místními výpěstky zaostávají.

Web propagující lokální potraviny navíc upozorňuje, že při jejich nákupu kupující podpoří potravináře i zemědělce ze svého regionu, což může pozitivně ovlivňovat zaměstnanost v kraji. Nezanedbatelné je také ekologické hledisko. Doprava zboží na velké vzdálenosti totiž zatěžuje životní prostředí výfukovými exhaláty výrazně víc než nákup místních výrobků.

Růstu zájmu Čechů o domácí potraviny se chytly také některé obchodní řetězce. Obchodníci začali například v regálech obchodů české výrobky označovat. Potravináři však upozorňují na to, že v obchodech se pod označením "vyrobeno v ČR" objevují také potraviny, které byly do Česka dovezeny, zde jen zabaleny a distribuovány. Zákon o potravinách to umožňuje.