„Logicky se dostavily spekulace o příčinách úspěchu. Že by nám Američané najednou za odměnu dohodili tolik zakázek, a exportéři či naši investoři by tedy v rámci nového trendu měli více zacílit na Bagdád? Navázali jsme snad na tradice a postavili zde novou továrnu? Ale kdeže…,“ konstatuje generální ředitel státní agentury na podporu obchodu CzechTrade Ivan Jukl.

Za raketovým růstem stojí jediná zakázka, a to dodávka půl miliónu dámských halenek, triček, nátělníků a pánských kalhot v hodnotě půl miliardy korun.

Už samotný fakt, že se v krátkém čase jedná o tak vysoké číslo, je podle něho na první pohled zarážející. „O žádný všeobecný trend rozvíjejícího se exportu z Česka do Iráku se nejedná,“ brzdí případné nadšení Jukl.

Hledání nových hitů

Po krizi podle něho vznikla jakási hromadná snaha nalézat významné trendy v mimoevropských, nejlépe exotických zemích. Každý rok se pak tyto země stávají hitem, ať už odborným či mediálním, a je celkem jedno, jde-li o země jihovýchodní Asie či západní Afriky.

Íránské vystřízlivění

Mnohdy jsou takové zprávy tím zajímavější, čím více o dané zemi slýcháme v kontextu její vnitřní nestability či konfliktu se světem. „Vzpomeňme na loňský rok, kdy jsme pozorovali velký nárůst vývozu do Íránu. Možná jsme tak trochu zklamáni, že letos již obchod s touto zemí žádné rekordy netrhá,“ dodal Jukl.

TOP 10 zboží, které se podle statistického výkazu v letošním prvním pololetí nejlépe v Iráku prodávalo:
turbogenerátory
trička vrchní, tílka a jiné nátělníky z bavlny pletené, háčkované
vozidla osobní nová, části, součástky
parní turbíny
halenky
košile dámské, dívčí z bavlny pletené, háčkované
rozvaděče
rozvodové panely
kalhoty
výměníky tepla
revolvery a pistole