Masivní úsilí v oblasti výzkumu pomáhat posouvat technologie kupředu – příkladem je Clean Sky, společná technologická iniciativa (STI) Evropské komise a leteckého průmyslu. Přinese přibližně 1,6 miliardy eur na výzkum, jež by měl vést k průlomovému posunu v rámci celého leteckého dodavatelského řetězce.

„Pro letecké společnosti je snížení spotřeby paliva a zlepšení emisích profilů letadel nyní tématem číslo jedna,“ uvedl David Borkovec, partner v Daňovém a právním oddělení společnosti PricewaterhouseCoopers Česká republika.

Nová řešení pro zdravější létání

Letecký průmysl aktivně usiluje o zlepšení uhlíkového profilu současných letadel. Letecké společnosti přicházejí s řešeními, jako je zdokonalení stávajícího křídla letadla pomocí nových křidélek, která snižují odpor a vedou ke snížení spotřeby paliva.

Firmy také zlepšují specifikace provozu letadel, aby obsahovaly palivově úsporné atributy, např. průběžné klesání, redukce hmotnosti, údržbu, přesnost plánování letů, plánování a průběh spotřeby paliva atd.

„Podmínky pro podporu těchto aktivit jsou již rozvíjeny v rámci projektů Single European Sky a USA NextGen. Letecký průmysl zdůraznil význam zefektivnění procesů řízení letového provozu vedoucích ke snížení spotřeby paliva,“ připomněl Borkovec.

Jak mezinárodní obchodní letecká doprava, tak privátní letecká doprava oznámily dosáhnout nulového růstu uhlíkových emisí do roku 2020 a zároveň dosáhnout průměrné úspory paliva o 1,5 procenta, resp. o dvě procenta ročně v letech 2009 až 2020 a snížení celkových emisí oxidu uhličitého o 50 procent do roku 2050 oproti úrovni z roku 2005.