Proslulý podnikatel Tomáš Baťa neměl v předválečném Československu velké plány jen s obuví. Začal prosazovat a budovat i dálniční propojení země od Chebu až po Velký Bočkov na Podkarpatské Rusi.

„Silniční magistrála vytvoří z Československé republiky jednotný hospodářský celek a zkrátí vzdálenost z Chebu do Jasiny z 25 na 11 hodin,“ uvedl Baťa ve své knize Budujme stát pro 40 000 000 lidí.

Projekt pohřbila druhá světová válka

Jeho projekt koncem třicátých let podpořila i vláda, výstavba dálnice začala na jaře 1939. Nakonec však celý projekt, úměrně s přibývajícími porážkami německého wehrmachtu, nadobro pohřbila druhá světová válka.

Dodnes jsou ale patrné první kroky tehdejší realizace, která po Mnichovu měla mít českou startovní čáru v Terezíně. Hlavně na úsecích Praha–Humpolec, na Zlínsku a v moravském pohoří Chřiby.

Na rozdíl od projektu z Prahy do Humpolce, který, i když minimálně, se přece jen později při stavbě úseku D 1 prosadil, dvacetikilometrová trasa přes Chřiby byla zcela odepsána.

Dodnes tam mohou turisté například u Zástřizel obdivovat podchod pod nedostavěnou dálnicí pro lesní dělníky či několik dalších mostních konstrukcí a propustí, stejně jako v Ludkovicích na Zlínsku betonové mostní konstrukce nad hlavní silnicí na Luhačovice.

V pohoří Chřibů mohou dodnes lidé objevit podchody pro lesní dělníky vedené pod Baťovou dálnicí.

V pohoří Chřibů mohou dodnes lidé objevit podchody pro lesní dělníky vedené pod Baťovou dálnicí.

FOTO: Aleš Fuksa, Právo

Osud všech těchto staveb je ale dnes, po sedmdesáti letech, zpečetěn, staly se pouze součástí krajiny. „Dnes jsou tyto původně dálniční prvky ve špatném technickém stavu a z hlediska dnešních technologií nevyužitelné. Nepočítáme ani s výstavbou silnic na dříve plánovaných trasách. Již vystavěné konstrukce ale nikomu nevadí, proto je necháváme v krajině jako připomínku naší minulosti,“ uvedl ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

I přesto mají silničáři na likvidaci například mostní konstrukce u Ludkovic vypracovaný rozpočet, který činí zhruba čtyři milióny korun.