„Volal jsem do servisu a řekli mi, že na mě přijde řada tak za dva nebo tři měsíce, protože toho mají hodně. Zkusil jsem ještě jiný servis, ale všude to je stejné,“ posteskl si včera Právu jeden z poškozených, Jiří Zich z pražských Vršovic.

Technik z autoservisu Klokočka na Barrandově tyto informace potvrdil. „Volalo k nám přes padesát lidí, přitom na opravu jsme schopni přijmout tak dvě auta za týden. Snažili jsme se rychle vyhovět alespoň těm, kteří měli na autech i vymlácená okna, abychom je zasklili, ale jinak se čeká. S boulovatou střechou se dá jezdit, tak to musí řidiči vydržet. Myslím, že servisy teď mají na několik měsíců práce nad hlavu,“ prohlásil.

Obrovský nárůst objednávek zaznamenal nyní i servis Autovalmont v pražských Záběhlicích. „Ozvalo se nám už určitě takových padesát až osmdesát zákazníků. Zaměřujeme se na akutní případy, hlavně na výměnu rozbitých skel,“ řekl Právu vedoucí záběhlického servisu Robert Zika.

 

Oprava jednoho důlku stojí 1200 korun, takže pojišťovna sama řekne podle rozsahu poškození auta, co máme vyměnit a co opravit.vedoucí lakovny autoservisu.vedoucí lakovny autoservisu

 

Další opravy bude servis řešit postupně. U pojištěných vozidel navíc musí všechny škody nejdříve posoudit pojišťovna. Podle Ziky je navíc již zcela naplněna také kapacita pražských lakoven.

První volný termín až koncem září

Servis Auto Jarov nyní objednává opravy po krupobití na konec září. „První volný termín máme až 23. září. Oprava pak trvá dva týdny,“ uvedl vedoucí lakovny a klempírny Václav Šobáň.

Podle něho musí přiobjednávat například střechy na Volkswageny Passat, které už nemají na skladě. Zda díl vymění, nebo jej opraví, to rozhoduje pojišťovna. „Oprava jednoho důlku stojí 1200 korun, takže pojišťovna sama řekne podle rozsahu poškození auta, co máme vyměnit a co opravit, to nerozhodujeme my,“ dodal.

A jak se při opravě v servisech postupuje? Celé auto se musí odstrojit, pak se vymačkávají a opravují plechy, což trvá dva až tři dny. Poté se auto lakuje, a zase se tedy musí odstrojit. Celá oprava trvá nejméně týden, než je vůz připraven k předání majiteli.

„Pokud je klasicky poničená střecha a přední kapota, všechno i s celým lakem vyjde i na více než sto tisíc korun. Vyměňujeme proto jen ty díly, u kterých není složitá montáž, takže dveře nebo přední kapota se mění, střechy se vymačkávají a pak se to lakuje. Přes 90 procent pevných částí se vymačkává, aby se nemusela řezat střecha,“ řekli Právu v jednom z autoservisů.

Pro ty řidiče, kterým bylo krupobitím poškozeno starší vozidlo, by podle autoopravářů bylo lepší rovnou odepsat celé auto a koupit si nové či ojeté. To platí hlavně pro ty, kdo vůz neměli pojištěný.

Nejvyšší škoda na autě dva milióny

Pojišťovny i včera přijímaly od svých klientů hlášení škod, které o minulém víkendu napáchaly kroupy, vítrdéšť. Například Česká pojišťovna (ČP) ke čtvrtečnímu odpoledni evidovala už více než 6300 pojistných událostí z Prahy – hlavně městských částí Praha 4 a 10, a dalších téměř 900 z okresu Praha-západ.

„Nejvíce škod je na autech. Ta zatím nejvyšší škoda je na vozu BMW řady 7 – za dva milióny korun,“ řekla Právu mluvčí České pojišťovny Dagmar Koutská.

ČP odhaduje, že bude řešit až 10 tisíc škod týkajících se automobilů a dalších až čtyři tisíce škod na jiném majetku, především na budovách. Celkový objem škod se podle likvidátorů ČP může vyšplhat až na 600 miliónů.

Česká podnikatelská pojišťovna registruje po víkendové bouřce v Praze a ve Středočeském kraji téměř 600 pojistných událostí. „Celková výše škod již přesáhla 40 miliónů korun,“ sdělila mluvčí ČPP Renata Svobodová.

Servisy přednostně řeší opravy skle a reflektorů.

FOTO: Jan Hnadrejch, Právo

Miliónové škody podle ní kroupy způsobily například na administrativní patrové budově společnosti AŽD v Praze 10. „Bouřka a krupobití tam poškodily střechu a následně zateklo do budovy. Voda poškodila kanceláře, jejich vybavení, počítačové sestavy a malbu,“ popsala.

Víkendové kroupy v Praze si připsaly na vrub také více než 740 pojistných událostí na motorových vozidlech klientů Generali, které se svojí výší dostaly přes 41 miliónů.

Přibližně 30 procent aut bude podle mluvčího Generali Jiřího Cívky odepsáno jako vraky.

Velké škody na autech i nemovitostech po víkendové kroupové katastrofě hlásí i Kooperativa, Allianz či Wüstenrot. Sčítání škod ale zdaleka nekončí. Je totiž čas dovolených a na řadu řidičů, kteří měli zaparkovaná vozidla na volném prostranství, čeká po návratu nemilé překvapení.