Hlavní obsah

Lidé šetří, roste zájem o privátní značky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zájem lidí o zboží, které nabízejí obchodní řetězce pod tzv. privátními značkami, v posledních letech prudce roste. Důvodem nárůstu obliby u kupujících je zpravidla podstatně nižší cena než u značkového zboží. Většina obchodních řetězců proto nabídku privátních značek výrazně rozšiřuje.

Článek

Například obchodní řetězec Spar, který v Česku provozuje 32 hypermarketů a čtyři supermarkety, loni zaznamenal nárůst obratu z prodeje privátní značky SBudget o 234 procent. Zatímco původně společnost pod touto značkou nabízela 45 výrobků z oblasti základních potravin a zboží pro každodenní spotřebu, po dvou letech se jejich počet zvýšil na 200.

Výrazný nárůst prodeje výrobků nabízených pod privátní značkou hlásí také společnost Ahold, která v Česku provozuje zhruba 280 supermarketů a hypermarketů Albert. „V loňském roce jsme zaznamenali meziroční trend nárůstu prodejů našich vlastních značek o více než 50 procent,“ sdělil ČTK mluvčí sítě prodejen Albert Libor Kytýr.

Společnost Ahold loni v prodejnách Albert nabídla 1000 nových výrobků pod vlastní značkou Albert Quality, Albert BIO a Albert Excellent. „Nyní nabízíme více než 1600 výrobků vlastních značek. Mezi nejoblíbenější patří chlazené masné výrobky, ovoce a zelenina, mléčné a pekárenské zboží,“ podotkl Kytýr.

Na vlastní značky přichází i dalších obchodníci

Loni prvních několik desítek výrobků prodávaných pod privátní značkou zavedly také hypermarkety Globus, které patřily mezi poslední velké obchodní řetězce v Česku, které v nabídce tyto produkty neměly. Vedení společnosti Globus ČR předpokládá, že v budoucnu se počet položek privátní značky v těchto hypermarketech bude počítat na stovky.

Privátní značky mají stále větší zastoupení v nabídce obchodníků. Například značky Tesco Výhodný nákup a Tesco Standard tvoří už zhruba 25 procent celkového sortimentu potravin v obchodech Tesco.

„Podíl privátních značek na celkovém objemu prodaného zboží se obecně pohybuje na trhu v ČR kolem 20 procent. V některých evropských zemích, jako je Švýcarsko či Nizozemsko, je tento podíl až 40 procent. Vidíme proto velký potenciál pro zavádění dalších výrobků našich vlastních značek v prodejnách Albert,“ podotkl Kytýr.

Obchodníci tvrdí, že jejich privátní značky vyjdou levněji, protože je od výrobců nakupují ve větším množství pro několik trhů, na kterých působí. Díky tomu mohou vyjednat lepší cenu. „Například výrobky pod značkou Albert Quality jsou minimálně stejně kvalitní jako tzv. značkové výrobky, ale minimálně o 15 procent levnější. Zákazník tak při nákupu kvalitních výrobků výrazně ušetří,“ uvedl Kytýr.

Privátní značky obchodních řetězců podle loňského průzkumu pravidelně nakupuje více než polovina Čechů. Je to ale méně než například v Maďarsku či na Slovensku.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám