„Prodej nealkoholických nápojů roste v horkých dnech přibližně o čtvrtinu. Největší zájem je o slazené limonády, poté o ochucené a neochucené minerálky,“ komentovala Jana Háková ze společnosti Tesco Stores s tím, že prodej zmrzlin roste v tomto období dvojnásobně.

Obchodníci však jedním dechem dodávají, že v současnosti zvýšený zájem o nápoje a nanuky kompenzuje chladné jaro a u piva i vyšší daně z přelomu roku. Velký výkyv v poptávce je patrný zejména v červnu.

„Pro lepší ilustraci vlivu počasí je na místě uvést porovnání prvního a posledního týdne v červnu, které vykazovaly značně odlišné teploty. Rozdíl mezi prvním chladným a posledním teplým týdnem činí 37 % u prodeje piva Budějovického Budvaru jako celku, u světlého výčepního piva je rozdíl prodeje v ČR ještě patrnější, jedná se o 60 %,“ uvedl českobudějovický pivovar.

O počasí dále čtěte:
Větráky se kvůli vedrům staly nedostatkovým zbožím
Vedra vydrží až do srpna

Konkurenční pivovary Staropramen a Plzeňský Prazdroj jsou na tom obdobně. Například oblíbený Gambrinus se letos v červnu proti loňsku prodával lépe o celou čtvrtinu. „S vysokými teplotami volí lidé spíše desítky než dvanáctky, a během dne také nealko piva. Zase pro ilustraci, prodeje Birellu narostly v létě oproti loňsku o 45 %,“ vysvětlil mluvčí Prazdroje Jiří Mareček.

Zmrzlina se stává celoročním hitem

K teplému počasí rovněž neodmyslitelně patří zmrzliny. Výrobce zmrzlin značky Algida například tvrdí, že v Česku je prodej nanuků zejména sezónní záležitostí na rozdíl jiných evropských zemí.

„Přesto se dá říci, že tato sezónnost se začíná snižovat a Češi začínají ke zmrzlině přistupovat jako k pochoutce vhodné pro celoroční konzumaci,“ míní Martin Molčar, manažer značky Algida.

Češi ročně spotřebují v průměru pět litrů mražené pochoutky na osobu. Největšími požívači zmrzlin jsou Američané, kteří ročně snědí 24 litrů.