Jedná se o lokomotivy, které plzeňská Škoda vyrobila v roce 1991 ještě pro federálního dopravce ČSD. V hektické době na počátku devadesátých let ale dráhy z finančních důvodů nepřevzaly všechny původně objednané stroje. Část produkce, devět lokomotiv, po nezbytné úpravě skončila v Itálii ve službách italské privátní železnice Ferrovie Nord Milano Esercizio. Právě tam si je vyhlédl Radim Jančura pro svůj projekt nových vlaků. Příjezd lokomotiv do země předčasně odhalili železniční nadšenci. Zástupce RegioJetu nenadchli.

Bohemizace italských lokomotiv proběhne v Česku

„Neplánovali jsme se o tom zatím zmiňovat,“ připustil obchodní ředitel firmy Jiří Schmidt. V rozporu se zprávou, kterou o nákupu přinesla společnost Mediafax, ale nedorazily lokomotivy upravené pro opětovný provoz na českých kolejích. Z italského Tarvisia se vydaly na cestu v původním stavu, v jakém brázdily italské koleje.

„Neřekli jsme, že přijedou hotové. Úprava v Itálii byla jen jednou z možností. Takzvanou bohemizaci lokomotiv uskutečníme u nás. Jméno dodavatele ale zveřejníme až po podepsání smlouvy,“ řekl Schmidt. Při úpravě musí být přemístěn ovládací pult strojvedoucího. Po vyrobení byl vpravo ve směru jízdy, italský zákazník jej chtěl mít vlevo a nyní se pro provoz u nás má stěhovat zase na pravou stranu.

Padesát vozů za 1,3 miliardy korun

Při dalších úpravách se zvýší maximální rychlost lokomotiv na 140 kilometrů za hodinu. Podle Radima Jančury pro vstup do osobní dopravy především mezi Ostravou a Prahou plánují nákup nových osobních vagónů. Za padesát rychlíkových vozů mají utratit zhruba 1,3 miliardy korun.

Jančurovi se podle znalců železničního prostředí nákupem lokomotiv v Itálii podařil husarský kousek. Už v roce 2006 se chystala vpadnout na české koleje mezi Prahou a Ostravou společnost Railtrans. Projekt RT-Express ale odpískala poté, co moderní lokomotivy Siemens nebyly včas schváleny Drážním úřadem pro provoz v síti SŽDC a náhradní byly pro své stáří odmítnuty.

Navíc podle jednatele Railtransu Petra Šimrala následně ministerstvo dopravy v části tras jeho plánovaných vlaků objednalo nové spoje u Českých drah a zablokovalo tak prostor konkurenci. Odborníci konstatují, že nákupem lokomotiv shodného typu, jaký je v běžném provozu Českých drah i ČD Cargo, se Jančura vyhnul případným obstrukcím se schvalováním lokomotiv a jeho výchozí pozice pro vpád na trh je lepší.

Podle Schmidta není pravděpodobné, že by jejich vlaky začaly jezdit v první den platnosti nového jízdního řádu v polovině prosince letošního roku. „To určitě ne. Ale lokomotivy ihned poté, co budou připraveny k provozu, používat začneme. Když to nebude na našich vlacích, dočasně je pronajmeme,“ řekl Schmidt.