Česko je ovšem za čtrnáct stíhaček ochotno platit jen 1,5 miliardy korun ročně. Proto se předpokládalo, že to bude stačit pouze na starší letadla. Švédsko však překvapivě nabídlo zcela nové gripeny.

"Maximální cena za naši nabídku je o deset procent nižší, než na to má být z rozpočtu ministerstva obrany ČR ročně vynakládáno, tedy o 150 miliónů korun. Navíc je otevřen prostor pro vyjednávání o případném dalším snížení ceny," ujistil zdroj.

České vojenské letectvo si nutně potřebuje pořídit dvanáct jednomístných stíhaček a dvě dvoumístné. Tyto stroje mají nahradit dosluhující letouny MiG 21, jejichž životnost skončí na jaře 2005.

Ostatní uchazeči nabízejí Česku už použité stíhačky. Spojené státy, Belgie a Nizozemsko své modernizované letouny F-16, a Kanada starší stroje F/A-18 Hornet. Všechny nabídky teď posuzuje devítičlenná komise, která má do 30. listopadu vládě Vladimíra Špidly sdělit, kterou považuje za nejvýhodnější.

Předností gripenů je, že jde o nadzvukové letouny nové generace. Švédské vojenské letectvo jich používá už 140 a u společností BAE Systems a SAAB si závazně objednalo dalších 64. Z hlediska švédských potřeb ale bude 44 z těchto celkem 204 gripenů nadpočetných. Švédové pro ně proto intenzívně hledají odbyt v zahraničí.

BAE Systems chce dát zakázky Aeru

Jak už dříve oznámil švédský velvyslanec v Praze Harald Fälth, nabízené financování kontraktu na gripeny by od ČR nevyžadovalo žádné platby předem, a neobsahuje ani nějaké skryté další náklady.

Britský BAE Systems i SAAB jsou švédskou nabídku ochotni podpořit 31 projekty offsetových programů, jejichž celková hodnota pro Česko může v případě desetiletého pronájmu gripenů dosáhnout až 22 miliard korun.

Některé projekty se už dostávají do realizační fáze. "Jde například o naši spolupráci s pražskou firmou Walter. Ta bude dodávat motory pro šest prototypů letadel. Celkem by v průběhu deseti let mohlo jít až o šest set motorů," sdělil John Neilson, mluvčí BAE Systems.

Na dotaz Práva, zda trvá i zájem BAE Systems o případný kapitálový vstup do Aera Vodochody, Neilson odpověděl: "Tuto možnost jsme zvažovali v roce 1997. Česká vláda dala tehdy přednost americkému Boeingu, který se stal významným akcionářem Aera, a my daný stav respektujeme. Rádi bychom však Aeru v rámci zmíněných offsetů nabídli zakázky, a tedy i práci. Tu dnes vodochodský podnik potřebuje ze všeho nejvíce."

USA nabídly půjčku

Ve hře o dodávku stíhaček ale samozřejmě zůstávají i další státy. Například Spojené státy nabídly Česku modernizované letouny F-16, vybavené novými motory Pratt & Whitney. Ke krytí jejich nákupu jsou USA ochotny poskytnout České republice půjčku 550 miliónů dolarů a volný přístup ke společným školením, cvičením a podpůrným programům v rámci NATO.