„Pomoc s únikem nabídlo 30 zemí a organizací. Státní department nenaznačil, proč byly některé přijaty a jiné odmítnuty,“ napsala agentura AP. Důvodem tohoto kroku je podle všeho rozsah zkázy, která domácím kapacitám přerůstá přes hlavu.

List The Washington Post upozornil, že největší americkou Společnost pro reakci na úniky v moři (MSRC) rozsah havárie poškozeného vrtu brzy udolal.
„Nikdy se nemusela vypořádat s ničím, co by se jen vzdáleně podobalo rozsahem a zmatkem,“ řekl Kieran Suckling, ředitel Střediska pro biologickou diverzitu.

Byrokracie a zákony podvázaly kapacity

Přitom MSRC disponuje aktivy v hodnotě 100 miliónů dolarů (2,09 mld. Kč), 400 zaměstnanci a 15 velkými sběrnými loděmi na ropu.
V její výzbroji však není nic, co by bylo schopno zachytit úniky v hloubce 1500 metrů, jako v případě vrtu koncernu BP.

Deník The New York Daily News však upozornil, že kvůli slepé byrokracii byly hned na začátku odmítnuty kapacity nabízené jinými firmami, ačkoli se objevovaly stížnosti, že není dost plavidel, než ropa dorazí na pobřeží.

Francouzská obdoba MSRC – společnost Ecoceane – chtěla například poskytnout celou flotilu sběrných lodí, ale po celé týdny nedostávala odpověď ani od BP, ani od americké pobřežní stráže, napsal list The New Orleans TimesPicayune.
Ecoceane nakonec prodala devět specializovaných lodí místní soukromé firmě najaté BP, aby obešla platný zákon zakazující lodím cizích zemí přepravovat zboží mezi americkými přístavy.

S nabídkou přispěchal i obří ropný koncern Shell Oil, jehož 150 metrů dlouhá sběrná loď kotví nevyužita na Aljašce. BP pomoc odmítl.
Po celých USA je k dispozici 1600 plavidel k čištění skvrny, ale zákon z roku 1990 požaduje, že v příslušných oblastech vždy byl jejich minimální počet, takže všechny zdroje nemohou být nasměrovány do Mexického zálivu.

Ze zamořené vody se stal suvenýr

Jako suvenýr začali nabízet ropou zamořenou vodu Mexického zálivu bratři Jeffrey a David Shiffmanové z jihofloridského Ft. Lauderdalu. Šedesátigramovou lahvičku prodávají za deset dolarů (210 Kč). Nejde ale o zištný obchod.

Výtěžek se totiž dělí mezi tři organizace podílející se na likvidaci katastrofy, upozornila televize NBC. Proto si také dovolili malý podfuk. Protože doprava až ze zálivu se prodražovala, lijí do mořské vody vyjetý automobilový olej.