Česká republika nabízela průmyslovou zónu u Žatce, kterou si zástupci korejské automobilky při inspekční cestě prohlédli v polovině září. [celá zpráva] Podle dřívějších zpráv byla považována za jednoho z favoritů. Ještě před rokem firma uvažovala o zóně v Nošovicích u Ostravy. Ta však není podle Czechinvestu na investici tohoto rozsahu kvůli problémům s výkupem pozemků připravena.

"Rozhodnutí Hyundai nás samozřejmě mrzí a je zcela nečekané," řekl generální ředitel agentury CzechInvest Martin Jahn. "Museli jsme ale odolat jeho tlaku na příslib nadstandardních investičních pobídek, které by byly nad rámec českých zákonů i pravidel EU a navíc v objemu, kdy by už tato investice nebyla pro ČR rentabilní," dodal. Podle jeho názoru je v určité výhodě Polsko díky čtyřikrát většímu trhu a Slovensko kvůli nižšímu daňovému zatížení a levnější pracovní síle. Slovensko nabízí pro stavbu závodu lokality v okolí Trenčína.

Jahnův předpoklad následně potvrdil mluvčí slovenského ministerstva hospodářství Alexander Škurla. "Potvrzujeme, že jsme dnes dostali od korejské strany informaci, že Slovensko je na zúžené listině zájemců," řekl Škurla. Podle zprávy, kterou ministerstvo dostalo, je druhým finalistou Polsko, dodal.

Agentura Jonhap přisoudila finále Česku

Agentura Jonhap původně odkazovala na dobře informovaný zdroj z automobilky. Počet kandidátů se tak podle jejích informací zúžil na dva, když údajně vypadly Maďarsko a Polsko. Rozhodnutí, kde bude nová továrna za 1,5 miliardy dolarů stát, má padnout na počátku roku 2004.

Hyundai chce na výstavbu nové výrobní haly s roční produkcí až 300 tisíc aut, kde by našlo práci 3500 až 4000 lidí, vyčlenit 1,5 miliardy dolarů (přes 40 miliard korun). Pro Českou republiku by investice znamenala příchod další automobilky a tím získání nových pracovních míst. Kromě domácí Škody Auto v Česku působí i společnost PSA Peugeot Citroën-Toyota, která svou továrnu staví u Kolína.