Důležité je, že zatímco Řekové ve svých přímořských letoviscích silně lamentují na „kapitalisty“ (od vlastní vlády až po Brusel), jednu zprávu jim místní televize v úterý o přestávkách fotbalového mistrovství světa z JAR odvysílaly hned několikrát. Čína podepsala s řeckými partnery multimiliardové dohody v eurech o posílení spolupráce v oblastech tak širokých, jako jsou loďařství, turistika, telekomunikace, či dokonce vývoz olivového oleje.

Dohody od loďařství po olivový olej

Nejen Řekové, ale také cizinci nadzdvihli obočí, když se na obrazovkách zavěšených nad bary objevily záběry vlajek obou signatářů s anglickým nápisem "Vztahy, které zavazují".

V hotelu na ostrově Zakyntos půlhodina připojení na web za 2,5 eura není mnoho, zejména když místo řečtiny nabídne turistovi jiný, pro něj lépe srozumitelný jazyk. Už jen kvůli písmu.

Dozví se tak řadu zajímavých podrobností. Například to, že Řecko ovládá téměř 20 procent světového nákladního loďstva a během návštěvy vicepremiéra ČLR pro průmysl Čang Te-ťianga ohlásilo, že jeho rejdařské firmy si od čínské loďařské skupiny Cosco objednávají až patnáct nákladních lodí.

Cosco, jeden z největších operátorů kontejnerových terminálů, přitom už loni podepsal kontrakt o modernizaci největšího řeckého přístavu Pireus na 35 let. V přepočtu má hodnotu až 21 miliard korun. Čínská stavební společnost BCEGI teď přidala dohodu, podle níž postaví v Pireu hotelový a nákupní komplex za zhruba 26 miliard korun.
Podle britského deníku The Guardian jde údajně o největší investiční balík, jaký kdy Čína v Evropě uzavřela. Wej Ťia-fu, předseda Coska, volil čínštinu: „Máme přísloví: Postavte orlům hnízdo – a oni přiletí. Postavili jsme ho, abychom do vaší země takové čínské orly přilákali.“

Kuj železo, dokud je žhavé. Přesně to udělala o víkendu řecká ministryně hospodářství Luka Katseliová, která v Šanghaji prohlásila: „Řecko může zvýšit investiční příležitosti pro firmy, toto je pouze začátek.“

„Vím, že Číňané mají zájem o všechny projekty, které Řecko nabízí. Předložili jsme jim je všechny,“ odpověděla na výstavě EXPO 2010 na dotaz, zda by řecká vláda považovala za příznivou zprávu také čínské investice do bankovního sektoru. „Číňané jsou tvrdí realisté a uvědomují si, že Řecko je ideálním vstupem pro export na Balkán. Rozhodli se vybudovat předmostí tam, kde jsou podmínky nejlepší,“ řekl komentátor Rádia Svobodná Evropa Breffni O’Rourke.

Výzva pro Evropu

Podle zástupců řeckého ministerstva financí zvažují Číňané zakoupení podílu ve ztrátové řecké železniční síti OSE (kterou se socialistická vláda zavázala zprivatizovat) i vybudování letiště na Krétě, logistického centra severně od Atén a mořského tematického parku.

Bude zajímavé sledovat, jaký postoj k Číně zaujme nová česká vláda. Rázná intervence Číny do řecké finanční krize může pro Atény znamenat finanční záchranné lano, ale pro ostatní také signál strategie Pekingu.

François Godement minulý týden ve stati pro Evropský výbor pro zahraniční vztahy, londýnský mozkový trust, podotkl, že starý kontinent čelí „velké zkoušce“. „Čína se nezajímá ani tak o multilaterální dohody na bázi OSN či globálního obchodního systému, jako spíše o subregionální a bilaterální smlouvy sledující její národní cíle,“ napsal.
Řecko je jen posledním příkladem. Po Africe, Latinské Americe či samozřejmě střední nebo jihovýchodní Asii.