„Po silných březnových číslech, kdy se tržby vrátily od září 2008 zpět do plusu, tak přišlo opět zklamání. To naznačuje, že spotřebitelská poptávka stále zůstává slabá a že na lepší situaci si budeme muset ještě nějaký čas počkat,“ komentoval analytik Komerční banky Miroslav Frayer.

Statistici spočetli, že nejhůře se v dubnu dařilo lidem prodávajícím mimo prodejny (meziroční pokles o 11,7 procenta), prodejnám pro domácnost (pokles o 9,9 procenta) a obchodníkům zabývajících se kulturou a rekreací (pokles o 6,3 procenta).

„Naopak rostly tržby podnikům s prodejem přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 3,8 %) a maloobchodu s počítačovým a komunikačním zařízením (o 2,7 %),“ uvedl ČSÚ.

„Lidé šetří a své nákupy důkladně zvažují. To potvrzují i poklesy prodejů vybavení domácností, oblečení, obuvi, rekreací atp. Dokud se jasně lepší vyhlídky ekonomiky nepromítnou pozitivně i v peněženkách spotřebitelů, bude se i nadále šetřit,“ upozornil analytik ČSOB Petr Dufek.

Analytici se shodují, že letos by se maloobchodníkům mělo dařit více než v minulém roce, který byl značně poznamenán krizí. Přesto však upozorňují, že kvůli vysoké nezaměstnanosti a nízkému růstu mezd budou lidé v utrácení opatrnější.