Pro svou firmu očekává Jelínek menší pokles prodejů, kolem 13 procent.

"Poměrně dost cestovních kanceláří letos z trhu zmizí, bude se to týkat spíše středních a menších společností," předpověděl Jelínek. Podle něj ale nemusí jít přímo o krachy, řada kanceláří ukončí podnikání řízeně, aniž by nechávala v zahraničí nějaké klienty. Jelínek prý registruje jednoznačné signály z trhu o finančních problémech některých firem. Lidé by proto podle něj měli kupovat zájezdy u kapitálově silných kanceláří.

"Jakákoliv cestovní kancelář bude letos moci mluvit o úspěchu, pokud vykáže zisk," řekl ředitel. "Rozumné cestovní kanceláře" prý už snížily pro hlavní sezonu kapacity, to znamená odřekly zamluvená místa v hotelech i letadlech. "Kdo to neudělal, žene se do problémů," je přesvědčen Jelínek.

"Poraženým je Řecko"

Jedním z poražených tohoto roku je Řecko, kterým zmítá rozpočtová krize. Podle Jelínka prodej zájezdů do Řecka klesl v celé Evropě o desítky procent, na což řečtí hoteliéři zareagovali snížením cen v průměru o třetinu. Ceny za zájezdy do Řecka tak prý klesly na zatím vůbec nejnižší úroveň; ta prý vydrží ještě několik týdnů, poté ceny mírně vzrostou kvůli poptávce rodin s dětmi během prázdnin.

Jelínek považuje snížení poptávky po Řecku za důsledek špatného mediálního obrazu. "Drtivá většina zájezdů směřuje na ostrovy, kde se nic neděje. Doufáme, že až se odsud lidé vrátí, řeknou si to mezi sebou," uvedl ředitel. Podobně jako u Řecka prý klesla poptávka i po Egyptu a Španělsku, naopak za vítěze mezi destinacemi označil Jelínek Turecko.

Pozitivně se na prodejích zájezdů k teplému moři projevuje chladné deštivé počasí v tuzemsku a předpověď, která nevěstí na červen zásadní změnu. "Od pondělí, kdy začalo pršet, se prodeje rázově zvedly o 20 procent ve srovnání s týdnem předchozím," řekl Jelínek. Za hlavní trend letošní sezony označil příklon k nákupům na poslední chvíli.

Cestovní kancelář Fischer patří do takzvané velké čtyřky lídrů českého trhu zájezdů. Loni hospodařila s hrubým ziskem 83 milionů korun, meziročně o 8,8 procenta méně. Na dovolenou odvezla 140.000 Čechů, tržby činily 2,6 miliardy korun. Vzhledem k dopadům krize považuje Jelínek loňské výsledky za úspěch.