Hybridní systém je kombinací mikrovlnného a satelitního mýtného systému. Využít pro něj půjde řídící centrum, které v Praze ještě před startem mikrovlnného mýtného vybudovala firma Kapsch. Na dodavatele speciálních hybridních palubních jednotek OBU, potřebných pro testy, však muselo Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) letos v dubnu vypsat výběrové řízení.

„Přihlášky je nutné podat do konce příštího týdne. Zatím si je vyzvedlo patnáct potenciálních uchazečů. Hodnota této zakázky bude kolem 295 miliónů korun,“ řekla včera Právu mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Podle informací týdeníku Euro jsou mezi přihlášenými například Siemens, česká firma Princip, či společnost Satellic, která je dceřinou firmou Deutsche Telecomu.

Rozhodnout musí až nová vláda

Do mýtného systému je v současné době v ČR zaregistrováno 493 tisíc vozidel, z toho 447 tisíc těžkých kamiónů a 46 tisíc malých náklaďáků. Kraje si od rozšíření mýtného i na silnice druhých a třetích tříd slibují nemalý příliv peněz do svých rozpočtů a snížení dopravní zátěže ve městech a obcích, jimiž dnes část kamiónů objíždí zpoplatněné dálnice.

Na dotaz Práva, jak přípravy plošného mýtného pokročily, odpověděl ministr dopravy Gustav Slamečka: „Už nějakou dobu na tom s hejtmany spolupracujeme a začínáme tento systém dotvářet. Jeho zavedení ale není aktuální záležitost. Nelze s tím počítat dříve než po roce 2012.“

Podle Slamečky je třeba nejen otestovat palubní jednotky, ale především vyjasnit, jaké budou parametry celoplošného mýtného systému, jaká se použije technologie a kdo bude hradit provozní náklady, jestli stát či kraje. O tom všem bude rozhodovat až nová vláda a parlament.