Ještě do konce roku by mělo dvacet škodováckých „formulí“ za celkem 2,6 miliardy korun zakotvit ve stáji Českých drah, kde převezmou prapor nejrychlejších tuzemských lokomotiv.

Vzhůru na koridory

„Do srpna budou tyto lokomotivy tahat jen náklady a to maximálně stokilometrovou rychlostí, zřejmě od září se počítá s jejich zkušebním nasazením i v osobním provozu na koridorech, kde budou jezdit rychlostí až sto šedesát kilometrů,“ řekl Právu Petr Špalek, hlavní inženýr Škody Transportation. Lokomotivy budou k vidění například na trati z Prahy do Havlíčkova Brodu a Brna nebo mezi Ústím nad Labem a hlavním městem.

České dráhy už dříve sdělily, že s nimi počítají právě na moderní rychlostní koridory.

Tak vypadá výhled z kokpitu nové škodovácké lokomotivy Š 109E.

Tak vypadá výhled z kokpitu nové škodovácké lokomotivy Š 109E.

FOTO: Ivan Blažek, Právo

První porevoluční plzeňská lokomotiva má kromě rychlosti ještě jednu přednost - může využívat tři různé elektrické systémy, odpadne tedy zdržování s přepřaháním na hranicích. Jen mezi Prahou a Vídní to znamená zkrácení jízdní doby o zhruba patnáct minut.

„Bude moci jezdit i na tratích v Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku,“ sdělil projektový manažer Vít Tomrdle. Slovensko by mělo dva stroje odebrat už v příštím roce, o dalších dodávkách do zahraničí se jedná.

Návrat ke slávě

Příprava prototypu trvala necelé čtyři roky. „Kapacitně jsme nyní schopní vyrobit dvanáct lokomotiv za rok,“ upřesnil Tomrdle. Ve vývoji tento program zaměstnává kolem stovky lidí, dalších dvě stě jich pracuje přímo na montážních linkách. „Výroba jednoho kusu trvá od úplného počátku až sjetí z výrobní linky zhruba sedm měsíců,“ podotkl Tomrdle.

Pro škodovku je to návrat do starých zlatých časů. Až do útlumu na počátku devadesátých let vyrobily plzeňské strojírny na pět a půl tisíce lokomotiv s okřídleným šípem ve znaku.