Důvodem je snaha Rakušanů o úspory v situaci, kdy se v Česku vedou nekonečné soudní i politické spory o dobudování rychlostní silnice R 52, která se má s rakouskou A 5 propojit.

Dálnice v Rakousku plánuje a staví státní firma Asfinag. Ta teď začala projekt dálničního spojení Brno–Vídeň přehodnocovat. Rozhodnutí o pokračování nebo úpravě projektu má padnout nejpozději letos na podzim. Dálnice A 5 je přitom už hotova z Vídně až do Schricku. K jejímu dotažení do Drasenhofenu, kde se má napojit na R 52, zbývá dostavět jen 35 kilometrů.

„Nemá ale smysl stavět A 5 se čtyřmi jízdními pruhy až k hranici, když napojení na české straně ještě dlouho zůstane jen s jedním pruhem v každém směru,“ řekl rakouskému deníku Die Presse šéf firmy Asfinag Alois Schedl.

Ranou pro projekt soudní rozhodnutí

Asfinag předpokládal, že celou A 5 dokončí do konce roku 2014. Poté, kdy v ČR Nejvyšší správní soud zrušil územní plán Břeclavska, jenž počítal s průchodem R 52 Pálavou, je ale pravděpodobné, že celý projekt bude skutečně přehodnocen.
Ředitelství silnic a dálnic ČR ještě loni doufalo, že zbývajících pětadvacet kilometrů R 52 bude moci dostavět alespoň do roku 2015.

„Po rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ale už nemáme o termínu dokončení R 52 žádnou představu,“ řekl v únoru Právu generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Spory se v Česku vedou především o to, zda rozšířit až ke státní hranici silnici I/52 z Brna do Mikulova, s čímž počítali i Rakušané, nebo využít dálnici D 2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na hranici, což požadují ekologové a některé obce na Břeclavsku.

Sporné je údajně i využití dálnice

Aby rakouská dálnice neskočila v polích, chce ŘSD u Mikulova v roce 2015 zprovoznit alespoň osmikilometrový příhraniční úsek R 52. I tento záměr by ovšem zřejmě padl, kdyby se ze Schricku stavěla jen dvoupruhová silnice. Dálniční úsek Schrick–Drasenhofen má stát v přepočtu přes 10 miliard korun.

O kolik by byla silnice místo dálnice levnější, zatím Asfinag nevyčíslil. Určitě by se ale jednalo o miliardové úspory. Asfinag také nově propočítává očekávané využívání trasy Vídeň–Mikulov–Brno. Dosud vycházel z toho, že by po ní mohlo denně jezdit až 23 tisíc vozidel. Podle Die Presse ale „experti z druhé strany hranice“ přišli s tím, že by to mohlo být jen osm až deset tisíc aut.