"Ministr podpořil náš návrh, aby se růst spotřební daně z pohonných hmot kompenzoval snížením silniční daně na minimum, požadované Evropskou unií pro vozy, splňující přísné ekologické normy Euro 2 a 3. Nynější roční sazba 51 tisíc korun za čtyřicetitunovou soupravu by tak měla klesnout na 17 tisíc korun," sdělil ve středu Právu mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.

O tom, jak to bude se silniční daní pro starší vozidla s nižšími ekologickými standardy, se má rozhodnout do pátku. Ministerstvo totiž musí nejprve vyčíslit, jaký dopad by snížení daně mělo v příštím roce na rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Dopravci žádali, aby se spotřební daň na pohonné hmoty nezvedla od 1. ledna 2004 o 1,80 koruny na litr, ale pouze o padesát haléřů. Česmad dokonce připravil návrh novely zákona o spotřební dani, který chtěl předložit parlamentu prostřednictvím skupiny opozičních poslanců. Podle ministerstva financí by ale schválení takového návrhu neúnosně zvedlo schodek státního rozpočtu.

Premiér slíbil dlouhodobá pravidla hry

Premiér Vladimír Špidla už v říjnu dopravcům slíbil, že se zasadí o vypracování koncepce rozvoje dopravy v ČR, která by jasně definovala roli té silniční a stanovila dlouhodobá pravidla hry. Rozhodnuto již také bylo, že pro nákladní automobily se až do zavedení elektronického mýtného nebudou dál zdražovat dálniční známky. Pro rok 2004 však vláda již dříve schválila jejich zdražení o tisíc až dva tisíce korun.

Špidla se dopravcům zavázal, že s nimi budou předem konzultována opatření chystané druhé etapy reformy veřejných financí. Právě absenci této komunikace Česmad tvrdě kritizoval, a snažil se jí domoci hrozbou protestních akcí.

Oprávnění provozovat veřejnou silniční dopravu má v České republice přes čtyřicet tisíc firem. Zhruba devadesát procent z nich jsou malí přepravci s jedním až pěti vozidly. Právě ti budou zvýšením spotřební daně nejvíce postiženi, a podle Česmadu se ocitnou na pokraji bankrotu. Středním dopravcům může v příštím roce zisk poklesnout téměř k nule, a těm velkým k hranici rentability. Česmad přesto nyní označuje postoj ministerských úředníků za vstřícný. "Konečně nastal průlom a jsme připraveni k dalším jednáním," informoval Felix.