Potvrdil, že platí jeho záměr během deseti let soutěžit až o 75 procent české rychlíkové dopravy. První tendr se však letos již nestihne vypsat, neboť rok předem je třeba plán oznámit Evropské komisi v rámci takzvané notifikace.

MD podle Slamečky nyní řeší otázku, zda po notifikaci se soutěž vypsat musí, nebo může. "Dali jsme v tomto smyslu dotaz na Evropskou komisi a řeší to i právníci v České republice," uvedl Slamečka.

Po vyřešení otázky by mohla notifikace putovat do Bruselu ještě letos. Ministerstvo řeší i další problémy spojené s případným vstupem konkurence na železnici. Týkají se například takzvaného ošlapného, tedy poplatků za využití nádraží a dalšího příslušenství pro cestující. Nádraží totiž patří Českým drahám, které financují jejich provoz.

Pracovní skupina MD navrhuje dvě možnosti řešení. Buď Správa železniční dopravní cesty zahrne poplatek za použití nádražních budov alternativními dopravci do platby za užití kolejí a "nádražní část" následně pošle Českým drahám, nebo dopravci budou platit přímo ČD.

Po pilotní soutěži o trať z Ostravy přes Opavu do Olomouce by měly přijít na řadu v prvním standardním balíčku tratě Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín. V jednom celku by se mělo soutěžit též o motorové rychlíky z Prahy.

Rychlíky provozují nyní výhradně České dráhy, které mají od loňska s ministerstvem desetiletou smlouvu. Slamečka do ní ale prosadil klauzuli, podle které lze každý rok ze smlouvy vyjmout 15 procent výkonů.

Ministerstvo dopravy jako objednatel platí za rychlíky čtyři miliardy korun ročně. V pracovní skupině MD jsou zastoupeni vedle ČD také další dopravci, třeba Arriva, RegioJet, Veolia Transport a Viamont.