Osobnímu prodeji se loni v Česku také věnovalo méně lidí. Pro firmy, které sdružuje AOP, v roce 2009 pracovalo 223 673 prodejců, o rok dříve jich bylo 225 076. Za posledních šest let se počet aktivních prodejců AOP zvýšil zhruba o třetinu, osobními prodejci jsou většinou ženy.

"Pokles obratu souvisí se situací na tuzemském trhu, která loni nebyla příliš příznivá pro utrácení," řekl předseda AOP a ředitel společnosti Amway ČR Jan Stránský. Například společnosti Amway ČR loni klesly tržby meziročně o osm procent na 398 miliónů korun.

Největší pokles poptávky loni společnost Amway ČR zaznamenala u kosmetiky, výrobků péče o tělo a doplňků stravy. "V případě čistících a prací prostředků zůstala poptávka víceméně stabilní," dodal Stránský.

Letos by se ale osobní prodej měl podle Stránského dočkat oživení. "Máme důvod se domnívat, že letos (společnost Amway ČR) dosáhneme lepších výsledků než v roce 2009. Domnívám se, že tomu tak bude i u většiny ostatních firem z asociace, jejichž vedoucí pracovníci se na nedávné členské schůzi vyjadřovali poměrně optimisticky," podotkl Stránský.

Osobní prodej táhne kosmetika či nádobí

Češi formou osobního prodeje nakupují hlavně kosmetiku, oblečení, obuv, drobnou elektroniku, knihy či nádobí a domácí potřeby. Členy AOP, která v Česku působí od roku 1993, jsou společnosti Avon, Amway, Just, Lux, Mary Kay, Ranger, Oriflame, Tupperware, Vorwerk a International Diet. Na celkovém trhu přímého prodeje v Česku se podle odhadů asociace tyto firmy podílejí více než polovinou.