"Potvrdila se tak naše prognóza z počátku roku, že dopravci budou nárůst nákladů v důsledku zvýšení DPH a spotřební daně u pohonných hmot řešit logicky - přesunem tankování do zemí, kde je nafta výrazně levnější než v ČR," uvedl výkonný ředitel české pobočky DKV Ondřej Pavlík.

Cena nafty v ČR vzrostla od začátku roku v důsledku zvýšení DPH a spotřební daně ale i růstu cen ropy na světových trzích o 14,8 procenta.

Největší zájem o tankování projevili tuzemští dopravci na Slovensku, které se po poměrně výrazném snížení spotřební daně stalo z tohoto hlediska atraktivní zemí a zaznamenalo nárůst o 130 procent. Na Slovensku je průměrná cena nafty nižší proti Česku o sedm procent, ve Španělsku o osm procent, v Polsku o téměř 11 procent a v Lucembursku o 14 procent.

Ceny nafty ve vybraných zemích Evropy
zeměprůměrná cena v 18. týdnu (v Kč/l)
Česká republika31,21
Slovensko28,38
Polsko28,38
Rakousko29,41
Norsko37,93
Velká Británie36,38
Švédsko33,54
Německo32,50
Řecko32,50
Dánsko32,25
Itálie32,25
*ceny přepočteny podle kurzu 25,80 Kč/EUR. Údaje o cenách převzaty ze stránek německého automoto klubu.

Trend přesunu tankování bude podle analýz DKV nadále pokračovat. Potvrzuje to i anketa, kterou DKV uspořádala mezi svými zákazníky. Vyplývá z ní, že až 78 procent dopravců plánuje nebo již začalo tankovat v zahraničí.

Náklady na pohonné hmoty podle Pavlíka tvoří až 35 procent provozních nákladů dopravců a jakákoliv úspora v tomto směru má tedy pro dopravce za současné obtížné ekonomické situace mimořádný význam.