„Smlouvu se společností Siltek na koupi jednoho tohoto stroje jsem skutečně podepsal. Termín dodání je patnáct týdnů, takže ho dostaneme v srpnu. Bude to určitě užitečný pomocník. Využijeme ho na vyspravení menších děr, kdežto na rekonstrukce celých silničních úseků budeme dál používat klasickou technologii,“ řekl Právu ředitel SÚS Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Jednatel Silteku Jiří Charvát zdůvodňuje poměrně dlouhý termín dodání množstvím zakázek, které se nakupily poté, co o stroji SILKOT informovaly v březnu Právo a server Novinky.cz.

Video

Rychlooprava děr na silnicích

„Prodali jsme už pět strojů a na šestnáct máme objednávky. O dalších deset strojů projevují zájem Angličané a rozjednány jsou i dodávky do Albánie a do dalších zemí,“ vyčíslil Charvát.

V Pelhřimově postaví novou montážní halu

Na otázku Práva, jestli se tedy nepočítá s rozšířením výrobních kapacit, Charvát odpověděl: „Určitě ano. Firma Kotrbatý, která tyto stroje ve spolupráci s námi v Pelhřimově vyrábí, má již příslib na dotaci z evropských fondů. Přímo v Pelhřimově vybuduje novou montážní halu. Nechybí ani stavební povolení, takže ještě letos by se hala měla začít stavět.“

SILKOT je schopen opravit výtluk na silnici do dvaceti minut. Zájemce však láká hlavně možnost opravovat silnice až třikrát levněji než dosud.

SILKOT totiž využívá ojedinělou technologii tepelného zpracování odpadu, vznikajícího při broušení asfaltových vozovek, který obce vyvážejí na skládky. Po opraveném místě mohou téměř ihned jezdit auta. Opravy lze přitom provádět i při teplotách pod bodem mrazu a nečekat až na jaro.

Vládní příspěvek jen kapkou v moři

Je tedy s podivem, že o SILKOT silničáři donedávna neprojevovali zájem. Nízké náklady na opravy by pro ně měly být tím lákavější, čím více letos krajům chybějí peníze. Například Jihomoravský kraj má na starost celkem 3920 kilometrů silnic druhé a třetí třídy. „Finančních prostředků máme k dispozici tak málo, že neopravené zůstanou tisíce děr,“ posteskl si Zouhar.

Na dotaz, jak je to možné, když vláda v březnu rozhodla přispět krajům na opravy silnic nižších tříd celkovou částkou 750 miliónů korun, Zouhar odpověděl: „Na náš kraj z toho připadlo jen 60 miliónů, což vystačí sotva na opravu pětadvaceti kilometrů silnic. Prioritou proto pro nás je záplatovat teď na jaře alespoň největší výtluky.“