IATA navíc upozorňuje, že ztráty porostou s tím, jak se společnosti budou vyrovnávat s vystavováním náhradních letenek.

Problémy na evropském nebi začaly ve čtvrtek, od pátku pak kvůli mraku sopečného prachu nelétají aerolinky ve většině zemí Evropy. Jen během soboty bylo podle odhadů zrušeno 16 tisíc letů.

Odhady IATA o denní ztrátě 200 miliónů dolarů patří mezi ty střídmé. Například společnost KPMG odhaduje, že jen v Británii přijdou aerolinky denně o 200 miliónů liber, což je zhruba 5,8 miliardy korun. Firma mimo jiné počítá s tím, že všechny prodané letenky by byly proplaceny zpět.

Někteří cestující nocují na mnichovském letišti na provizorních lůžkách přímo na terminálu.

Někteří cestující nocují na mnichovském letišti na provizorních lůžkách přímo na terminálu.

FOTO: ČTK/AP

Problémy leteckých společností se již projevily i na burzách napříč starým kontinentem. Například hodnota cenných papírů British Airways klesla 3,3 procenta, Air France-KLM pak o 3,4 procenta a Lufthansy o 4,1 procenta.

Železnice vydělává

Zatímco jsou aerolinky paralyzovány, autobusoví přepravci a železnice si mne ruce. Jen za poslední dva dny rostou zisky například i Českým drahám. Podnik totiž zaznamenal výrazně větší zájem o mezinárodní spoje.

"Největší zájem mají cestující o spoje do všech částí Německa, do Rakouska, Itálie, Švýcarska, Francie, do Londýna, Bruselu, ale i do Skandinávie, např. do Kodaně nebo švédského Malmö. Operativně České dráhy zajistily posílení 22 denních spojů především ve směru Berlín, Vídeň a Mnichov až o dva vozy," popsala situaci na železnici mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Podle ní činily loňské tržby 16. dubna 2,5 miliónu korun, letošního 16. dubna pak již 9,5 miliónu korun.

Přeplněné nádraží v německém Frankfurtu.

Přeplněné nádraží v německém Frankfurtu.

FOTO: Ralph Orlowski, Reuters