Prestižní magazín věnoval ČEZu materiál nazvaný Ne, pane ministře v narážce na známý britský politický sitcom. Připomněl, že společnost vyrábí asi 75 procent elektřiny v zemi. "I když je nominálně řízená státem, mnoho lidí se domnívá, že moc směřuje opačným směrem: ze správní rady ČEZu do politiky," napsal The Economist.

Vrátil se k demisi ministra životního prostředí Jana Dusíka kvůli plánům ČEZu na modernizaci elektrárny Prunéřov. Dusíka by měla nahradit jeho náměstkyně Rut Bízková, která dříve pracovala pro ČEZ, a pravděpodobně dá plánům zelenou, uvedl týdeník.

Věnuje se také sporu kolem posudku norské firmy DNV, která vytkla zamýšlené technologii pro Prunéřov, že by mohla více snížit emise kysličníku uhličitého. Cituje odpověď energetické firmy, podle níž je v severních Čechách důležité především omezení emisí dusíku a síry a kysličník uhličitý je "neškodný plyn, vdechovaný rostlinami a tvořící bublinky v nápojích".

Britové připomínají i toskánskou aféru

Podle kritiků ČEZu celý spor dokumentuje vliv společnosti na českou politiku, píše The Economist a vrací se k loňské aféře kolem fotografií českých politiků s šéfem firmy Martinem Romanem v Toskánsku. Připomíná také vyšetřování Evropské unie, která se snaží zjistit, zda se ČEZ spolu se slovenskou firmou J&T neuchylovaly k monopolním praktikám. Obě firmy to popírají a viní z vyšetřování neúspěšné konkurenty. [celá zpráva]

Konkurenti určitě utržili hodně šrámů, připouští The Economist s tím, že loňský čistý zisk ČEZu byl 52 miliard korun, tedy o 6,3 miliardy více než zisk pěti největších českých bank dohromady. [celá zpráva]

"To může být dobrá zpráva pro stát jako akcionáře, ale neuklidní to české spotřebitele platící za elektřinu ceny, které patří podle parity kupní síly k nejvyšším v Evropě," uzavřel britský týdeník.