Loňský rok byl pro cestovky jedním z nejhorších vůbec. Jaké jsou výhledy na letošní rok?

Letošní rok bohužel bude asi ještě horší než ten loňský. Loni se trh propadl o zhruba dvacet procent. Předprodeje zájezdů zatím poklesly zhruba o patnáct procent, propad částečně doženou last minute zájezdy, ale i tak očekávám letos propad o dalších deset procent. V současné krizi došlo ke změně chování klienta, ještě více jezdí na last minute.

Loňské last minute patřily mezi ty nejlevnější za několik posledních let. Lze výrazně nízké ceny očekávat i letos?

Ceny pravděpodobně nepůjdou tak dramaticky dolů jako loni. Cestovky již nyní redukují přepravní kapacity v letadlech, proto nebude nabídka taková a ceny by tolik neměly klesnout. Stabilní cestovka na klesajícím trhu nemůže jít do velkého risku. To by pak mohla zkrachovat, proto budou plány stabilních CK spíše konzervativní.

Již loni se říkalo, že s last minute zájezdy to bude bídné, ale realita pak byla úplně jiná. Není to zase jen nějaký trik?

Můžu mluvit jen za nás a o žádný trik se určitě nejedná. Věřím, že stejně bude postupovat většina odpovědných cestovek, které si hlídají svou ekonomiku. Pokud by kapacity nezredukovaly a zůstalo jim velké množství volných míst, které by musely prodávat na last minuty, mělo by to velmi negativní dopad na jejich hospodaření a samotnou existenci. A nakonec by na to doplatili samotní klienti, kteří by měli problémy a komplikace.

Loni zkrachovala Tomi Tour a letos o licenci přišla Sunny Days, čekáte pád dalších?

Další krach nelze vyloučit, ale tak velký, jako byl Tomi Tour, neočekávám. Na trhu není nikdo, kdo by byl tak velký jako Tomi Tour a přitom tolik riskoval. Lze očekávat redukci počtu cestovních kanceláří, a to buď krachem, nebo dobrovolné ukončení činnosti.

Bylo letos náročnější sehnat pojištění proti úpadku?

Pojišťovny vnímají cestovní trh jako vysoce rizikovou branži, proto přitvrdily podmínky, pojištění je dražší. Chtějí vidět transparentní čísla a výsledky. Cestovky si často čísla prodaných zájezdů vymýšlejí, ale pojišťovny zjistí, jestli mluví pravdu, a podle toho jim pak nastaví podmínky.

Nepohorší si trh právě kvůli tomu, že se lidé budou bát dalších krachů cestovek? Ty jsou sice pojištěny proti úpadku, ale nikdo nechce zůstat na poslední chvíli doma, nebo dokonce v zahraničí.

Klienti budou určitě opatrnější, budou své peníze svěřovat velkým cestovním kancelářím, kde mají jistotu stability. Malé cestovky špatně plní lety, ty se pak následně spojují a časy odjezdů se mohou různě měnit.

Není v současnosti výhodnější jet na dovolenou na vlastní pěst?

To si nemyslím, do řady destinací vyjde zájezd s cestovkou dokonce levněji. Je dost podstatné, kam jedete. Vliv mají ceny pohonných hmot, mýtné a pojištění. Ubytování pak seženete nejčastěji jen se snídaní, pokud chcete navíc večeři, cena rychle stoupá. Rodina s dětmi když vyrazí autem, tak rychle zjistí, že je dovolená vyjde dráž než s cestovkou. Navíc je tu i více rizik, když se něco stane, těžko se na někoho obrátí. Cestovní kancelář má povinnost maximálně se o vás postarat všemi dostupnými prostředky.

Češi se v posledních letech stávají náročnějšími klienty, ztrácejí díky silné koruně nálepku paštikářů. Slevili kvůli krizi ze svých standardů?

V posledních dvou letech se průměrná kategorie hotelů nemění, nejčastěji jsou to čtyřhvězdičkové hotely. Lidé, kteří si dovolenou mohou dovolit, si ji dovolí se vším všudy.

Češi mají hlouběji do kapes, a proto výrazněji šetří. CK Fischer nabízí zájezdy za golfovou turistikou. Tento sport v našich poměrech nepatří mezi nejlevnější, jaký je zájem o tyto zájezdy?

Za golfem jsme vypravili loni tisíce klientů. Nejčastěji jezdí do Arabských emirátů, na Kanárské ostrovy či do Turecka. V Česku je přibližně čtyřicet tisíc registrovaných golfistů. Máme ambici stát se lídrem v tomto segmentu. Do tří let chceme prodávat kolem sedmi tisíc zájezdů ročně.

Také jsme se zaměřili na rodiny s dětmi. Začali jsme nabízet rodinné hotely, takzvané kluby, kde jsou animátoři, kteří se starají o děti. Mělo to loni velký úspěch. Letos jsme rozšířili nabídku těchto hotelů z devíti na šestnáct.

CK Fischer
Patří mezi největší cestovní kanceláře v České republice. V roce 2009 využilo služeb Fischera přes 140 tisíc klientů. Společnost vykázala tržby 2,6 miliardy korun, zisk před zdaněním pak 83 miliónů korun. To je meziročně o necelých devět procent méně. Fischer patří do investiční skupiny KKCG.