Včera se tři realitní kanceláře rozhodly odejít ze serveru Sreality.cz. Jak toto jejich rozhodnutí vnímáte?

Je mi to líto, každý klient, který od nás na nějaký čas odchází, pro nás představuje ztrátu. Na druhou stranu i s těmito třemi významnými klienty jsme minulé týdny intenzívně komunikovali a vyšli jsme jim vstříc v jiné rovině.  Vyslyšeli jsme jejich argumenty a nechali si poradit, jak se vyvíjí realitní trh a jaký obchodní model je pro ně nejživotaschopnější. Jsme za ten dialog vděčni, ale jeho poslední část byla vedena ve smyslu velkoobchodní slevy. Tady jsme museli podržet naši vizi, že chceme nabídnout náš nejnavštěvovanější realitní server všem hráčům za stejných podmínek.

Považujete jejich momentální požadavky na slevu za inzerci za oprávněné?

Rozumím jim, dovedu si představit, že jsem velký hráč na trhu a dávám někam velký objem svých prostředků, tak si říkám o slevu. Teď v době krize, kdy je prostředků méně, než dříve, jsou média ve složitější situaci. Doporučuji všem klientům, aby se hlásili, když mají významné rozpočty. Nicméně my říkáme: toto jsou databázové produkty, ty stojí korunu za inzerát na den pro všechny. Vedle toho máme standardní reklamní produkty na brandovou reklamu, jako třeba bannery a tam už se v závislosti na investovaném rozpočtu dohodneme na klientském zvýhodnění.

Jak na prohlášení těchto tří realitek reagují ostatní klienti Srealit?

Jiné realitní kanceláře, které dříve dávaly najevo, že jim nevyhovuje náš zamýšlený obchodní model s platbou za proklik a byly rády za návrat k tomu původnímu, kvitují, že je tu zajímavá změna na trhu. Viděly předtím, že ti velcí se vždy se Seznamem nějak dohodli a dostali speciální podmínky a teď je to jinak. Reagují se zadostiučiněním. My víme, že pokud velký hráč na nějaké období svoji inzerci stáhne a návštěvnost služby zůstane nebo ještě vzroste,   téměř 600 tisíc našich návštěvníků za měsíc  uvidí na Srealitách více  inzeráty klientů, kteří s námi pokračují. Ti budou mít větší inzertní odezvu, než v současnosti. Až se tyto tři velké realitní kanceláře vrátí, budou si uživatelé vybírat i z jejich nabídky.

Hledají vůbec uživatelé serveru Sreality podle nabídky realitních kanceláří?

Podle našich informací hledají uživatelé především podle jejich požadavků na tu konkrétní nemovitost. Až když jim po využití filtrů vyjede výpis vhodných objektů, pak se teprve kontaktují na prostředníka, aby zjistili podrobnosti o objektu, který je zaujal. Uživatelé dlouhodobě volají po tom, aby v databázi inzerátů nebyly duplicity. Náš původně navrhovaný obchodní model platby za proklik vytvářel určitý tlak na to, aby tam byly jen relevantní inzeráty. Když jsme ho prezentovali, byla tu zpětná vazba od RK, sdružení a asociací v tom směru, že na to není trh připraven. Byla tu vzájemná velká nedůvěra, jak budou realitky mezi sebou reagovat na inzeráty. Tuto zpětnou vazbu jsme vyhodnotili a řekli si, že Seznam v době krize a za této situace na realitním trhu nemůže udělat významnou změnu a tak jsme zachovali původní model.

Byl navrhovaný systém bezpečný z hlediska úmyslného proklikávání inzerátů například konkurencí?

Seznam je mezi českými firmami leaderem v PPC reklamě, ve výrobě těchto systémů – dnes máme už vlastní systém Sklik,  máme s PPC tříletou zkušenost. Celá ta historie je o velmi kvalitním zabezpečení inzerátů klientů proti úmyslnému vyklikávání konkurencí. My jsme nespouštěli tento model na Sreality v době před 3 lety, kdy jsme podobné zkušenosti neměli. Až teď, když jsem si jisti, že Sklik umíme a máme tu ochranu kvalitní, jsme za pomoci všech ochranných prostředků chtěli tento model aplikovat i na  Sreality. Trh na to ale není připraven a to respektujeme.

 Co podle vašich zkušeností vedlo realitní kanceláře k tomu, že se modelu platby za proklik  začaly obávat?

Realitní trh je specifický silnou konkurencí mezi jednotlivými hráči. Když to srovnáme například s autobazary: ty jsou vždy na stejném místě, auto tam stojí a nikdo jiný ho neprodává. Ale v realitách se prodává jeden dům a to čtyřmi realitními kancelářemi.  Proto je realitní trh vysoce konkurenční, je tu mnohem více realitních kanceláří, než je u autobazarů a své dělají i realitní makléři. Když odcházejí z RK, zakládají si vlastní. To ovlivňuje i ostřejší vztahy mezi realitkami, dochází k podezřením o vyklikávání inzerátů, přetahování inzerátů k prodeji apod. Právě proto se snažíme nabídnout všem rovné podmínky. Pokud by jeden platil korunu a druhý méně a přetahovali by se o nemovitost, byli by někteří v nevýhodě. Seznam říká: přijďte se svými inzeráty na Sreality, stojí to korunu za inzerát a den, přivedeme tam 600 tisíc lidí za měsíc a tam se o ty klienty se svou nabídkou poperte. Tam je to fér hřiště.

Jak se momentálně vyvíjí realitní trh?

Realitní trh v této chvíli podle našich informací stagnuje. Vnímáme, že se přece jen méně staví, obecně v ekonomice je méně peněz, lidé méně nakupují a tím pádem nejsou na trhu úplně dobré ceny. Méně se prodává, lidé nechtějí své nemovitosti prodávat za nižší cenu. Obrat na trhu je nižší, než dříve a společnosti, kterých podnikání je založeno na obratu a na tom, že realizují prodeje a nákupy, nejsou určitě v nejlepším období.  Až se ekonomika oživí, určitě přijde oživění i na realitní trh, což by už koncem letošního roku mohlo být.

Některé realitní kanceláře uvažují o tom, že si založí vlastní realitní portál. Je to podle vás reálné řešení?

Je to obrovské množství práce a věřím, že si to tyto realitní kanceláře uvědomují. Kolik znalostí, času a energie to stojí. Chce to velkou odvahu i schopnosti. Sdružení konkurentů, aby si založilo společný produkt, to je jako jedna firma více společníků. Je to otázka času, kdy se společníci nedohodnou a co pak bude se společným portálem? Na druhou stranu, pokud cílem budou přísná pravidla, žádné duplicity a podvodné inzeráty a pro uživatele to nastaví komfort, pak jsme jednoznačně pro. Společně s námi to pomůže ještě více oživit realitní trh. Budu pak doufat, že pro tak kvalitní produkt si nakoupí reklamu právě na Seznamu.

Co zajímavého chystají Sreality ve své nové verzi, kterou Seznam.cz zveřejní příští týden?

Novou verzi Srealit vidím jako jednodušší a přehlednější. Vím, co hledám, vím, kam kliknout a na dvě kliknutí dostávám to, co jsem hledal. Velké obrázky i fotky, vše jasné. Směřujeme k tomu, aby na internetu bylo všechno rychlé a ve velké kvalitě. Aby člověk, který má strašně málo času, se rychle orientoval a našel, co hledá.