Hlavní obsah

Škodě Auto prudce klesl zisk

Právo, Radek Plavecký
Mladá Boleslav
Aktualizováno

Velmi prudký pokles zisku o dvě třetiny zaznamenala vloni mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Zisk po zdanění v roce 2009 dosáhl 3,5 miliardy Kč, zatímco v roce 2008 to bylo 10,8 miliard.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Článek

Poklesly rovněž tržby ze 200 miliard na necelých 188 miliard korun a výroba ze 607 tisíc vozů na 523 tisíc aut.

„Na to, že rok 2009 byl krizový, jsou tato čísla velmi dobrá a považujeme to za dobrý výsledek. Není ve světě moc automobilek, které mají navzdory této době pozitivní výsledek,“ řekl člen představenstva Holger Kintscher.

Rekordní prodej   

Díky prodeji zásob se podařilo k zákazníkům dodat více aut než v předchozím roce. Vloni si auto značky Škoda koupilo 684 tisíc zákazníků, což je o 10 tisíc více než předloni. Tím automobilka dosáhla prodejního rekordu, a to i přes obtížné podmínky na světových trzích.

„Celosvětově jsme dosáhli prodejního rekordu. To bylo poháněno Čínou. Máme 562 tisíc zákazníků bez Číny, 684 tisíc s Čínou, to je důkaz, že tento trh je pro automobilku velmi zásadní,“ uvedl Kintscher. Na trhu je podle něj obrovský tlak na cenu a také je vyšší poptávka po segmentu malých vozů.

Škoda Auto zůstala i v roce 2009 nejvýznamnějším českým exportérem České republiky. Její podíl na celkovém vývozu ze země činí zhruba sedm procent.

I přes trvající krizi zůstalo vedení automobilky optimistické. „Na základě objednávek jsme přesvědčeni, že se prodejní rekordy podaří dosáhnout i letos,“ uvedl na pondělní tiskové konferenci předseda představenstva Škoda Auto Reinhard Jung, podle něhož byl prodej kladně ovlivněn vyplácením šrotovného v západní Evropě.

Tam prodej vzrostl téměř o desetinu. Také prodeje v Číně jsou velmi dobře rozjeté a strmě tam rostou. Naopak pokles zaznamenaly trhy ve východní a střední Evropě, tedy i v Česku.

Nejprodávanější model je Škoda Octavia. Tento model automobilka stále oživuje novými facelifty. Velmi dobře hodnotilo vedení automobilky také prodej modelu Yeti. „Mimořádnou perlou byl na konci minulého roku Superb Combi. To nám dává možnost postoupit k větším autům,“ uvedl Jung.

Snahou koncernu je rozšiřování výroby a montáží aut v zahraničí. „Po náběhu octavie v roce 2007 se doplnila výroba v Číně o suberb a fabii,“ řekl Jung. Závody má Škoda Auto také například v Indii nebo v Rusku. Díky výrobě v těchto zemích se daří držet výrobu na vysokých číslech a automobilka spoléhá na větší obsazování tamních trhů.

Vývoj tržeb a zisku Škody Auto
rok:2003200420052006200720082009
tržby (mld.Kč)145163,7187,4203,7221,9200,2187,9
zisk (nezd. v mld.Kč)2,514,810,114,219,913,44,7
zisk (zdaň. v mld.Kč)1,53,47,911,116,010,83,5
prodej (tis.aut)450452492550630675684,2

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám