Do nelehkého byznysu se pustili dva bratři. Začínali s internetovým prodejem. Až po čtyřech letech se jim podařilo vybudovat obchod. Dosud nesnadné obstarávání košer potravin by tak mělo usnadnit život početné židovské komunitě žijící u nás i zahraničním turistům z řad Židů.

„Přes internet si u nás kupovalo potraviny několik stovek lidí z celého Česka. Rozhodli jsme se proto své služby rozšířit a otevřít i kamennou prodejnu,“ řekl jeden z bratrů, Michal Günsberger, s tím, že otevřením obchodu chtějí navázat na historickou tradici a přiblížit všem pokrmy židovské kuchyně.

Dva zkušení obchodníci, kteří v hlavním městě již provozují úspěšně rovněž košer restauraci, se chtějí zaměřovat také na turisty přijíždějící do metropole. Přestože totiž židovskou obec v Praze tvoří zhruba 1600 členů, což je víc než polovina všech členů v Česku, košer potraviny konzumuje podle slov Günsbergra asi pět procent z nich. Jedním z důvodů je právě jejich horší dostupnost. Ačkoliv ve světě jsou košer obchody běžnou záležitostí, v Česku tomu tak doposud nebylo.

Košer cukrovinky, ale i pasta

„V Anglii, Francii nebo Americe najdete takové prodejny všude. V sousedních zemích je to ale stejné jako u nás. Výjimkou je Vídeň, kde je nabídka velká,“ dodal Günsberger.
Regály v krámku na Starém Městě v ulici V Kolkovně jsou plné speciálně orazítkovaného zboží, které splnilo přísná pravidla pro jejich certifikaci. Sýry, uzeniny, cukrovinky, ale i zubní pasta – vše má označení košer.

Většina zboží je zatím dovážena z ciziny, maso však pochází z českých chovů. Ceny jsou o něco vyšší proti klasickým potravinám. Třeba mléko stojí 39 korun, máslo 50 korun a zubní pasta pro ortodoxní Židy, kteří musí mít vše, co přijde do pusy, košer, vyjde na 60 korun. Postupem času by mělo ale přibývat více tuzemských produktů, ceny by se tak měly snížit.

Majitelé doufají, že se malý obchod, košer potravinami uchytí a nebude mít stejný konec jako první košer hotel v Česku, který otevřela loni v listopadu v centru Prahy firma EuroAgentur Hotels & Travel. Po několika měsících ale doplatil na nezájem lidí.