Desítky majitelů toyot v Arizoně a Washingtonu tvrdí, že jejich automobily, jež byly svolány k opravě kvůli problémům s nechtěným zrychlováním, jsou natolik nebezpečné, že by je mělo být možné okamžitě vrátit. Podle advokáta Steva Bermana již mnozí z těchto majitelů svým vozům nevěří.

"Když jsme mluvili s majiteli toyot, všichni vyjádřili stejné přání - odvézt auto zpátky do prodejny, odevzdat klíče a vyzvednout si šek," uvedl Berman. "Naštěstí se domníváme, že zákon přesně takovéto řešení umožňuje, a žádáme soud, aby to zrealizoval," dodal.

Toyota již podle agentury AP čelí desítkám podobných žalob, z nichž většina tvrdí, že svolávání k opravě vedla k výraznému poklesu hodnoty automobilů, a požaduje kompenzaci tohoto poklesu. Právníci zapojení do těchto případů odhadují, že Toyota by mohla být nucena vyplatit přes tři miliardy dolarů (zhruba 56 miliard Kč) za konzervativního předpokladu, že kompenzace by činila 500 dolarů (9300 Kč) na jednoho majitele.

Požadavky na úplné vrácení peněz podle agentury AP posunují celou záležitost o další krok kupředu. "Neznám žádné rodiče, kteří by byli ochotni posadit své děti do potenciálně nebezpečného automobilu výměnou za pár set dolarů," uvedl Berman.

Prezident Toyoty Akio Toyoda

Prezident Toyoty Akio Toyoda

FOTO: Toru Hanai, Reuters

Toyota podle agentury AP obecně odmítá tyto žaloby komentovat. V pondělí se nicméně vyjádřila k nedávnému případu údajného nekontrolovatelného zrychlení jejího hybridního modelu Prius na kalifornské dálnici, jenž je v USA pozorně sledován. Automobilka uvedla, že nenalezla žádné důkazy, jež by podporovaly řidičovu verzi, podle které se rychlost vozidla dostala na zhruba 20 minut mimo kontrolu.

Minulý týden podali na Toyotu kvůli přetrvávajícím problémům s jejími vozidly žalobu kalifornští prokurátoři. Automobilka podle nich vědomě prodala statisíce vozů s potížemi se zrychlováním.

Toyota byla nucena kvůli problémům s plynovými pedály a brzdami svolat po celém světě k opravě přes 8,5 miliónu automobilů, z toho zhruba šest miliónů ve Spojených státech.

Společnost čelí v USA kritice, že se svoláváním automobilů začala příliš pozdě a že při něm postupuje příliš pomalu. Celou záležitost již prošetřují americké úřady. Nechtěné zrychlování toyot je v USA spojováno s 52 úmrtími při nehodách.

Toyota je nyní největší automobilkou na světě. Svou vedoucí pozici si firma vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých automobilů za rozumnou cenu. Rozsáhlá svolávání automobilů k opravě však mají negativní dopad na její pověst výrobce kvalitních vozů.