Nákupním centrům už loni klesly tržby i návštěvnost, přičemž jejich expanze se kvůli krizi téměř zastavila a některé málo navštěvované obchodní komplexy nyní čeká boj o další existenci.

"Stagnace ekonomiky se promítla také do nákupního chování zákazníků nákupních center. Z rozsáhlého zákaznického šetření vyplývá, že 32 procent respondentů určitým způsobem snížilo své výdaje v nákupních centrech a dalších 29 procent jiným způsobem upravilo strukturu svých nákupů," sdělil František Diviš ze společnosti Incoma GfK.

Mnoho nákupních center loni podle Diviše zaznamenalo pokles obratu a zejména některá méně kvalitní centra se musela vyrovnat nejen s úbytkem zákazníků, ale i odchodem některých nájemců. "V roce 2009 také již došlo k historicky prvnímu ukončení činnosti nákupního centra (nákupní centrum Stodůlky) a jeho přeměně na úplně odlišný maloobchodní koncept. Tato situace se při déletrvajícím přetrvávání stagnace ekonomiky může v budoucnu opakovat," upozornil Diviš.

Malí nájemci mizí

Nákupní centra nyní registrují koncentraci provozovatelů obchodů, kdy obchodní řetězce obsazují volné prostory na úkor slabších lokálních nájemců. "Zatímco celkový počet provozoven se v nákupních centrech zvýšil o více než čtyři procenta a celkem zde zpočátku roku 2010 fungovalo zhruba sedm tisíc maloobchodních provozoven, počet firem provozujících prodejny v nákupních centrech celkově klesl téměř o tři procenta," podotkl Diviš.

Expanze nákupních center se na tuzemském trhu loni takřka zastavila. "Pokud nepočítáme dva projekty dokončené na počátku jara 2009 v Liberci, jejichž otevření v roce 2009 je spíše důsledkem zpoždění prací než plánovaného načasování, pak bylo v tomto roce dokončeno pouze jedno velké nákupní centrum OC Fórum v Ústí nad Labem," uvedl Diviš.

Podle Diviše nelze očekávat podstatné oživení trhu ani letos. Nové projekty jsou totiž až na výjimky, jako je například pražská Galerie Harfa, posunuty či pozastaveny a developeři či investoři vyčkávají na další vývoj situace.

Vysokou návštěvností se nyní mohou chlubit zejména pražská centra Nový Smíchov a Centrum Chodov a brněnská Olympia a Galerie Vaňkovka. "Každé z těchto center loni navštívilo kolem 16 procent domácností z celé ČR," uvedl Diviš.

Méně lidí kupuje oblečení

Nákupním centrům loni podle ředitele developerské společnosti Unibail-Rodamco Martina Macháče klesla návštěvnost meziročně o pět až deset procent a obrat o deset až 30 procent. Nejvíce prý pokles poptávky pocítily prodejny s módou. "Meziroční poklesy lídrů trhu (v oblasti módy) činí 15 až 35 procent," podotkl Macháč.

Na začátku letošního roku v nákupních centrech fungovalo 2044 obchodů s oděvy a módou, 774 gastronomických provozoven a 637 obchodů s obuví a koženým zbožím. Početné zastoupení měly také prodejny s klenoty, hodinkami a dárky (524), spotřební elektronikou a počítači (480) či potravinami (442).