"Myslím, že stávka není naším cílem, ale prostředkem," sdělil Hlas, proč se bude protestovat jen pár hodin brzo ráno. Podle něj chtějí odboráři stávkou politikům vzkázat, že si za svými požadavky stojí. Již před časem upozorňovali, že politici jejich požadavky neberou vážně.

Odbory z jiných odvětví se k protestu zatím nepřipojily, ačkoliv prý stávku dopraváků podporují. Vedle vlaků se zastaví například autobusy a tramvaje MHD v Praze i jiných velkých městech. Pokud jde o pražské metro, čeká se na rozhodnutí organizace strojvedoucích, jak doplnila ČTK.

České dráhy (ČD) se podle tiskového prohlášení na stávku připraví. "Přesto, že vedení ČD zatím nedostalo od odborů žádnou oficiální informaci o tom, že se vlaky opravdu zastaví, už začínají připravovat dispečeři speciální oběhy vlakových souprav na 1. březen a připravujeme zároveň cesty, jak co nejrychleji informovat cestující o tom, které vlaky jedou, které budou zpožděné a kde čekat problémy. To se bude týkat hlavně internetu a našeho telefonického kontaktního centra. ČD se připravují, aby lidé měli v případě stávky co nejvíce informací o tom, co se na železnici bude dít," uvedl v prohlášení tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Fischer: Jde o vládní prioritu, vše je v rukou zákonodárců

Nad stávkou se pozastavil premiér Jan Fischer, který připomněl, že změna zákona o DPH, která upraví zdanění benefitů, je jednou z priorit vlády na březnové schůzi Sněmovny.

"Jan Fischer má za to, že v této situaci stávka není odpovídajícím krokem k prosazení požadavků odborů. Řešení je v rukách zákonodárců," uvedl jeho mluvčí Roman Prorok.

Stávkou hrozí odboráři již od konce ledna. Nelíbí se jim totiž změna zákona o DPH, kvůli které by měli být pracující biti na zaměstnaneckých benefitech.

"Nyní mají opět všichni zaměstnanci přijít o všechny své výhody, jako je například závodní stravování, které jsou v EU naprostou samozřejmostí pro motivaci a zdraví zaměstnanců, díky nově zavedené povinnosti odvádět DPH u zaměstnaneckých výhod, jako z ceny obvyklé," uvedly již v pondělí odbory.