„V případě poškození odbaveného zavazadla musí cestující podat písemnou stížnost leteckému dopravci do sedmi dnů ode dne, kdy bylo zavazadlo cestujícímu předáno,“ upozornil mluvčí asociace cestovní kanceláří Tomio Okamura.

V tomto případě mohou lidé požadovat náhradu až do výše 1219 eur, tedy asi 31 700 korun. Pokud byla již zavazadla odbavena a za poškození či ztrátu nemůže dopravce, musí i přes to odškodnění vyplatit.

Odškodnění za zrušený let

Na stejnou maximální částku, tedy 1219 eur, byl zvýšen limit za zpoždění zavazadel. „Kromě případů, kdy byla učiněna všechna přiměřená opatření pro předejití škodě nebo bylo nemožné taková opatření učinit,“ doplnil Okamura s tím, že stížnost je nutné podat do 21 dnů ode dny, kdy bylo zavazadlo cestujícímu předáno.

V případě, že bude zpožděn odlet cestujících, mají nárok na odškodnění až do výše 5062 eur. Navíc v rámci úmluv by má být o cestující v EU postaráno, pokud dojde ke zpoždění či zrušení letu. To znamená právo na občerstvení, při zrušení letu pak odškodnění ve výši 250 až 600 eur na osobu.

Okamura také upozornil, že existují i limity v případě úmrtí či zranění pasažérů. Odškodnění se zvýšilo na minimální částku 121 974 eur.

Limity pro odškodnění byly zavedeny poprvé v roce 1999 na základě montrealské úmluvy.