Většina lidí chodí ke "svému" kadeřníkovi nebo obuvníkovi, kterého mají nejblíže. Nevyplatí se jim cestovat, aby stejnou službu pořídili o trochu levněji. Konkurence je zde omezená, vysvětlila ekonomka České spořitelny Helena Horská a dodala, že tito podnikatelé mohou zkoušet, co lidé vydrží. "Stejně tak se zachovali při zavedení daně z přidané hodnoty v roce 1993," připomněla.

Někteří se podle ní řídí heslem "mám-li měnit cenu, tak se vším všudy, včetně svého zisku." Lidé většinou ze svých platů na podobné služby příliš peněz nedávají. "Pokud však někdo využívá kadeřníka nebo čistírny častěji, může lednové zdražení citelněji pocítit," dodala Horská.

Obchody nebo telekomunikace si naopak velké zdražení nebudou moci dovolit, protože by je okamžitě rozmetala konkurence. Je dokonce možné, že ceny zvednou méně, než by odpovídalo zvýšení daní, a část zdražení tak vezmou na sebe za cenu nižších zisků, odhadují ekonomové.

Náklady rostly, ceny stagnovaly

Markéta Šichtařová z Volksbank věří, že k nadměrnému zdražování by mohlo dojít jen okrajově, například u exotických druhů zboží. "Konkurence je u nás tak ostrá, že se budou prodejci snažit zvýšit ceny co nejméně," dodala.

Také hlavní ekonom HVB Bank Pavel Sobíšek věří, že konkurenční boj udrží chuť podnikatelů ke zdražování na uzdě. Upozornil však na jiný problém. Po dlouhé období, ve kterém ceny stagnovaly nebo dokonce klesaly, se firmy neodvážily zvednout ceny kvůli objektivně vyšším nákladům. To se podle Sobíška nahromadilo a je možné, že to obchodníci skokově promítnou do cen právě na počátku příštího roku. "Leden je pro takové úpravy příhodným měsícem," dodal.

Kvůli vstupu do EU se některé zboží a služby přemístí ze snížené do základní sazby DPH. V lednu by měly podražit telefony, internet nebo právníci. V květnu své ceny asi zvýší kadeřníci, opravny obuvi nebo čistírny. Do snížené sazby naopak přejdou některé potraviny, například káva, čaj nebo cukrovinky. Od ledna se zvýší i spotřební daň na cigarety, benzin, naftu a alkohol.