"Nejvíce lidé touží po penězích, za které si pak mohou pořídit, co opravdu potřebují nebo chtějí. Na téměř 42 procent Čechů by proto nejvíce chtělo mít čtrnáctý plat a jen o něco méně lidí (37 procent) by uvítalo třináctý plat," uvedla manažerka komunikace GfK Czech Sherin Dalíková.

I přesto však prý nejsou peníze tím nejefektivnějším motivačním prvkem. "Dokazují to malé firmy rodinného typu, kde si zaměstnanci vydělávají až 50 procent ceny na trhu, a přesto jsou spokojeni a fluktuují minimálně," upozornila partnerka společnosti DMC management consulting zaměřené na řízení lidských zdrojů Jitka Tejnorová.

Češi si také váží volného času

Na 28,4 procenta z nich by si přálo mít šest týdnů dovolené. Mít více volna by chtěli lidé z Olomouckého (56,8 procenta) a Karlovarského (55,1 procenta) kraje, zatímco jen 7,3 procenta pracujících Plzeňanů preferuje tolik dovolené.

Až na čtvrtém místě v tužbách a přáních zaměstnanců je nejnabízenější český benefit, příspěvek na stravování, tzv. stravenky. Ty by si přálo 27,8 procenta zaměstnanců v Ústeckém kraji. Nejméně o ně stojí Středočeši (5,7 procenta).

Češi nepohrdnou ani služebním vozem

Pro čtvrtinu lidí je velkým lákadlem služební automobil, přičemž 13,5 procenta by chtělo mít možnost ho využívat i k soukromým účelům. Desetiprocentní hranici překročil ještě příspěvek na dovolenou (11,5 procenta) a proplácení plného platu v době pracovní neschopnosti (11,3 procenta).

Stravenky pobírá 38,5 procenta Čechů. Druhým nejvíce nabízeným benefitem je týden placeného volna navíc. Pět týdnů dovolené čerpá 31,3 procenta respondentů. "Dny volna jsou jedním z nejžádanějších benefitů," potvrdila Tejnorová. Pro zaměstnavatele jsou však podle ní mnohem větší zátěží než jiné benefity. Náhrady za dovolenou jsou totiž finančně i organizačně velmi náročné a často se stává, že si zaměstnanci dovolenou nemají možnost vzhledem k pracovnímu vytížení vyčerpat, dodala.

Zaměstnavatelé platí svým zaměstnancům ve 24,1 procenta případů také penzijní připojištění. Pětina zaměstnaných má možnost využívat závodní stravování. Přitom pokud by si zaměstnanec měl určit sám, jaké benefity získá, závodní stravování by chtělo pouze necelých šest procent lidí.