„Začátek lednových výprodejů byl pro nás z pohledu tržeb lepší než loni. Husté sněžení a tuhé mrazy spojené s dopravními komplikacemi ale přibrzdily zákazníky v nákupech a ve výsledku jsou naše tržby proti loňsku zhruba o 10 procent nižší,“ řekl Právu ředitel sítě prodejen spotřební elektroniky Datart Pavel Sláma.

Ceny šly dolů až o 75 procent

Nicméně podle zástupců velkých řetězců Albert a Tesco byl zájem zákazníků o novoroční výprodeje vyšší, než tomu bylo v předchozích letech.

„Mnoho zákazníků čekalo s nákupem zboží právě až na povánoční a novoroční výprodeje. Domníváme se, že je to způsobeno změnou nákupních zvyklostí, kdy se zákazníci stále častěji zaměřují na akční zboží,“ uvedl Lukáš Hora ze společnosti Ahold, která prodejny Albert v Česku provozuje.

Zákazníci měli podle něj tentokrát největší zájem o hračky, oblečení, sportovní vybavení a drobné domácí spotřebiče. Výprodeje v hypermarketech Albert ještě neskončily, nyní se týkají zejména zimního oblečení a sportovního vybavení.

Poslední kusy zlevněného zboží mohli ještě zájemci před koncem ledna nakoupit také v prodejnách Tesco, které po Novém roce lákalo spotřebitele na slevy dosahující až 75 procent.

„Zájem o výprodeje byl vyšší než vloni. Zákazníci obecně více než dříve využívají možnost nákupu za nízkou cenu. To znamená, že nakupují i během roku podstatně častěji v různých akčních nabídkách“ potvrdila i mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová. Také podle ní šly při letošních výprodejích na dračku hlavně hračky a oděvy, dále drobný textil a kosmetika.

Více lidí jezdí za slevami do ciziny

Někteří prodejci tvrdí, že navzdory finanční krizi bylo v obchodech více zákazníků než v předchozím roce už před Vánoci. Prodalo se sice více zboží, tržby obchodníků však přesto jsou srovnatelné s loňským rokem. Důvodem byly meziročně o něco nižší ceny.

Lidé podle prodejců využívali k nákupu vánočních dárků akčních cen, na druhou stranu si ale také častěji dopřávali luxusní drahé výrobky. Celkové výsledky tržeb za prosinec zveřejní Český statistický úřad v polovině února, údaje za leden pak o měsíc později.

Stále více Čechů se v lednu kvůli výprodejům vypravuje i do zahraničí. Obchody po celém Německu na začátku minulého týdne zahájily masivní výprodej zimního zboží. Bundy, čepice, šály nebo lyžařské vybavení lze někde sehnat se slevou až 80 procent.

Proti předchozím rokům ale němečtí obchodníci upozorňují, že kvůli dlouhotrvajícímu mrazivému počasí z pultů už značná část sezónního oblečení zmizela. Kdo čekal s jeho nákupem až na tradiční slevové období, může z prodejen odcházet s nepořízenou.