Nová série elektrických jednotek by měla definitivně vytlačit z Prahy a Středočeského kraje desítky let staré pantografy. Vlaky posílí také příměstskou dopravu na Ostravsku a budou zajíždět i do dalších regionů Čech a Moravy.

Moderní nízkopodlažní pantografy City Elefant dráhy provozují už několik let, do léta příštího roku jich budou mít z předchozích zakázek za 13 miliard korun celkem 60. Po ukončení aktuálně uzavřeného kontraktu jich bude 75.

S ohledem na desítky provozovaných Elefantů dráhy zadaly podle Štáhlavského novou zakázku v jednacím řízení bez uveřejnění. "Jde o zachování kompatibility s provozovanými soupravami, zajištění jednotnosti při údržbě a zamezení různorodosti v oblasti náhradních dílů. To umožňuje maximálně snížit náklady na provoz a údržbu nových vlaků a zajistit jejich maximální provozní využití," uvedl mluvčí.

Zastaralý vozový park patří k největším problémům Českých drah. K nejstarším patří právě pražské pantografy, z nichž řada z nich pamatuje 60. léta.