„Smlouva nabude účinnosti 1. ledna 2010 a bude mít platnost až do počátku prosince 2019,“ sdělil ve čtvrtek na setkání s novináři Slamečka. Jak upřesnil, stát prostřednictvím ministerstva dopravy (MD) zaplatí Českým drahám v příštím roce 4,005 miliardy korun, a v dalších letech se tato částka bude navyšovat o inflaci.

O zmíněnou sumu se ale v budoucnu budou ČD zřejmě muset dělit se soukromými dopravci. V příštím roce totiž MD vypíše výběrové řízení na 15 procent vnitrostátních dálkových tratí, a během deseti let by mohli konkurenti ČD provozovat v naší republice až 75 procent rychlíků.

„Jestliže by se ale v prvních dvou výběrových řízeních ukázalo, že soukromí dopravci nejsou schopni zajistit levnější a kvalitnější služby než ČD, nebudou už další tendry vypisovány. Nemělo by to smysl,“ prohlásil Slamečka.

Rozsah vnitrostátní dálkové dopravy se od nového jízdního řádu snížil o tři procenta. „Škrty rychlíkových spojů jsou po železniční síti rozloženy poměrně rovnoměrně. Zrušeny byly převážně jen rychlíky v cestujícími málo využívaných časech o víkendech,“ informoval Slamečka.

Na vlaky v krajích o 200 miliónů méně

Kraje zaplatí v příštím roce Českým drahám za provozování osobních vlaků na regionálních tratích celkem osm miliard korun, z čehož částkou 2,65 miliardy přispěje krajským rozpočtům stát. Zmíněných osm miliard je o 200 miliónů korun méně, než kraje a stát vydaly na tyto účely v loňském roce. V průměru ovšem v krajích ubudou dvě procenta vlaků, nejvíce na Královéhradecku.

Se všemi kraji již České dráhy uzavřely desetileté smlouvy. Veškeré finanční prostředky z odpisů a realizovaného zisku se přitom ČD zavázaly investovat do nákupu a modernizace vozidel pro regionální tratě. „Když k tomu připočítáme peníze z fondů EU a komerčních zdrojů, budeme moci do obnovy vozidel investovat do roku 2019 minimálně dvacet miliard korun,“ ujišťuje náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Bendl by chtěl soutěž

Desetileté smlouvy krajů s ČD ostře kritizuje firma RegioJet ze skupiny Student Agency, která by chtěla na některých regionálních i dálkových tratích jezdit.

Také místopředsedovi ODS a bývalému ministru dopravy Petru Bendlovi se nelíbí, že na provozování regionální vlakové dopravy nebudou vyhlašována výběrová řízení, jichž by se zúčastnili i soukromí dopravci. „Česko se nachází v ekonomické krizi a je třeba hledat způsob, jak přitáhnout více peněz na železnici. A to by mohla liberalizace provozu na regionálních tratích zajistit,“ je přesvědčen Bendl.