Doprava by měla být experimentálně spuštěna v průběhu příštího roku po otevření supermoderního dopravního terminálu, který se staví před a pod nádražím v České Třebové.

„Na začátku příštího roku budeme distribuovat do všech domácností do stránek letáček, vlastně dotazník, podle kterého budou stanoveny dopravní okruhy a frekvence jízd dvou zatím menších autobusů,“ řekl Právu starosta České Třebové Jaroslav Zedník (nezávislý).

Autobusy by měly vyjíždět nejen v určených termínech a po určených trasách, ale i na zavolání. Jedinou podmínkou je zavolat na dispečink přepravní firmy dvacet minut dopředu. „Dispečer řidiči stanoví trasu, na které pobere cestující. Je to podstatně efektivnější než pravidelné linky, které často jezdí skoro prázdné,“ dodal starosta.

„Do konce února bychom měli znát představy občanů a s dopravcem je vyhodnotit. A chtěli bychom tuhle dopravu spustit bezprostředně po otevření multifunkčního dopravního terminálu na dnešním Bezručově náměstí,“ slíbil Zedník.

V žádném případě nepůjde o klasickou městskou autobusovou dopravu. Především do systému budou zapojeny i okolní obce a města. „Zájem zatím projevily Svitavy, velký zájem má Lanškroun, Ústí nad Orlicí s námi zatím spolupracovat nechce,“ upozornil Zedník.

Na kolik projekt vyjde se zatím neví

Zároveň bude kromě autobusové taxislužby zajištěna dohodnutá doprava pro sociální účely, pro svoz dětí ze škol do odlehlých místních částí. „Pro osadní výbory to bude velmi zajímavé, budou moci organizovat třeba cesty za kulturou, autobusy budou moci vozit lidi do denních stacionářů,“ podotkla místostarostka České Třebové Jaromíra Žáčková (ČSSD).

O penězích se zatím českotřebovští radní bavit nechtějí, přestože se město dotaci na tuto dopravu zřejmě nevyhne. Zvlášť když starosta Zedník uvažuje o základní ceně jízdného pouhých 10 až 12 korun.

Vedení města doufá, že se k financování sdruží zájemci z řad velkých zaměstnavatelů (Koradem počínaje a Metransem, který staví v Třebové největší logistické centrum v Česku, konče) a že bude systém zajímavý pro České dráhy i pro obchodní řetězce, které by mohly dotací nasměrovat veřejnou dopravu ke svým supermarketům.