SOS monitorovalo deset telefonních čísel, které byly uvedeny v inzerátech nabízejících nebankovní úvěry, přičemž šest z nich odkazovalo žadatele na placenou linku s minutovým tarifem 95 korun. Informace o ceně byla přitom sdělena až jako poslední.

Žadatelé se nedozvěděli informace o půjčce

"Tento výsledek nám vyrazil dech. Zejména počet linek, které nabádají spotřebitele žádající o úvěr, aby volali na linku s tarifikací 95 korun za minutu. Následně spotřebitel může provolat i několikatisícové částky," sdělil právník SOS Jiří Žůrek.

Na šesti telefonních číslech se ozval automat, který zájemce o nebankovní půjčku odkázal na placenou linku. V některých případech ale nebyl uveden poskytovatel ani cena za telefonní hovor na číslo začínající předvolbou 900. Podle Žůrka se tak může snadno stát, že zájemce o půjčku zavolá na sdělené číslo a následně je nemile překvapen výší svého telefonního účtu.

"Pouze ve třech případech se zájemce spojil s živou osobou, která mu však nebyla schopna odpovědět na výše uvedené otázky a bylo tlačeno na osobní schůzku. Jedno telefonní číslo mělo pouze klasickou telefonní schránku," uvedlo SOS.

Nabídky si vynucují osobní schůzku s žadatelem

Pokud zájemce hovořil s živou osobou, tak mu nebyly sděleny požadované informace, které se týkají zejména výše úroku a hrozících sankcích za opožděnou splátku. Lidé také nemohli předem prozkoumat smlouvu bez přítomnosti poskytovatele úvěru a byli odkazováni na osobní setkání.

"Je známo, že při osobním setkání podlehne slibům poskytovatelů půjček daleko více lidí, než kdyby znali všechny požadované informace předem, či si mohli smlouvu v klidu doma přečíst, popřípadě ji konzultovat s SOS," upozornilo sdružení.

Lidé by proto podle SOS měli důkladné zvážit telefonování na čísla nabízející půjčky, které jsou inzerovány v denním tisku, a už vůbec by neměli telefonovat na čísla s vysokou tarifikací 95 korun za minutu. "Poskytnutí úvěru není nikde zaručeno a spotřebitel tak jednoduše provolá vysokou částku, aniž by následně úvěr dostal," podotkl Žůrek.