Hlavní obsah

Nová tramvaj pro Prahu nezatáčela, museli ji odvézt

Právo, Jana Šprunková

Do hlavního města v minulých dnech dorazila v pořadí druhá tramvaj ForCity, tedy 15T, ale dlouho se v metropoli nezdržela a musela zpátky do Plzně. Měla totiž drobnou vadu: jezdila jen rovně a neuměla zatáčet.

Foto: Jana Šprunková, Právo

V červnu dorazila do Prahy první souprava nové tramvaje 15T.

Článek

„Jakmile vjela do oblouku, tak vykolejila,“ sdělil Právu spolehlivý zdroj, který nechtěl zveřejnit jméno. Nezbývalo tudíž nic jiného než tramvaj opět naložit na speciální vůz a odvézt.

„Šlo o technickou závadu, kterou nebylo možné odhalit na zkušební koleji v plzeňském závodě,“ řekl vedoucí jednotky Správa vozidel pražského dopravního podniku Milan Slunečko. Podvozek soupravy se v momentě, kdy měla tramvaj zabočit, blokoval.

„Tramvaj pak jako by vyskočila na kolejnici,“ popsal výsledek defektu. Zkušební kolej v plzeňském závodě Škoda Transportation je rovná, a tak se problém naplno projevil až po převozu soupravy do hostivařského depa. Podle Slunečka se o tento kiks postaral pracovník výroby.

„Dal na podvozek delší šroub, než měl,“ míní Slunečko. Ten se pak opřel o podklad a nedovolil ložisku se otáčet. Nejde prý o systémovou závadu, ale pouze kusovou. Po vykolejení tramvaje přijeli pracovníci servisu Škodovky a obratem ForCity zase pomocí sklopné rampy naložili a odvezli. Nyní už je zpátky v Praze a vydala se na zkušební jízdy.

První souprava 15T, která dorazila do Prahy letos v červnu, je nyní odstavená. Podle technického ředitele DP Radka Zamrazila bude do dvou týdnů vyhodnocen průběh zkušebního provozu, po jehož skončení bude možné 15T homologovat. Připustil, že zkušební provoz je poněkud delší, než se předpokládalo.

Kvůli ForCity, kterých má Praha dostat 250 do roku 2017 a mají převzít dominantní roli po klasických tramvajích T3, jsou nutné některé úpravy kolejí a refýží. „Není jich ale mnoho potřeba,“ konstatoval šéf Jednotky dopravní cesta tramvaj DP Jan Šurovský. Stoprocentně nízkopodlažní soupravy by jinak místy drhly o nástupní ostrůvky či kostky v dláždění, což jsou prý problémy poměrně lehce řešitelné. V tomto případě není na vině ani Škodovka, ani DP.

Jenom k sobě nepasují česká norma stanovená ministerstvem dopravy pro stavbu zastávek a UIC norma pro stavbu tramvajových skříní. „Úprava těchto norem se projednává,“ řekl Právu Šurovský. Celá dodávka ForCity má stát 21 miliard korun.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám